zaterdag 7 april 2012

06 april 2012, Dag 1, onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Vrijdag, 6 april 2012. Het is zover vandaag vertrekken wij van Puerto Ayora, Santa Cruz, Galapagos, positie 00.45 S 090.18 W , naar Frans Polynesie. Om precies te zijn Hiva Oa, pos. 09.48 S 139.02 W . Daar moeten we namelijk verplicht inklaren. Een tocht van 3048 Nmijl, in principe doen we daar 30 dagen en nachten non stop over. We hebben ons de laatste dagen uitgesloofd, diesel getankt, water getankt, opnieuw een baal vers fruit aangesleept, van iedereen afscheid genomen, bankzaken geregeld, zeilen verwisseld, alles zeevast gezet, rubberboot aan dek hijsen, schoonmaken, enzovoort. Nu zijn we moe en klaar voor vertrek. De weersverwachting is niet best, geen wind, beetje wind van alle kanten of harde tegenwind. Golven en stroming tegen. Maar we moeten hoe dan ook weg, morgen loopt onze permit af. We willen eerst naar het zuiden om het eiland te ronden, dan zuidwest richting Isla Isabela, zo dicht mogelijk onder de kust, maar wel in diep water. 80-280 meter. Eenmaal buiten de baai op zee, springt er een grote rog rechtstandig uit het water, vlak naast de boot, tot op ooghoogte. Die wilde vast nog even gedag zeggen. Net als de zeehond vanochtend langszij. Verder zien we ook weer grote zeeschildpadden. Het water is rustig, alleen de oceaandeining uit ZW van 2 meter hoog, die traag onder ons doorloopt. Er is vrijwel geen wind, wel veel tegenstroom. Voortgang van bijna niets, 1,5 Nm per uur, maar het zonnetje schijnt, de lucht is blauw, het eiland prachtig groen, de zee als vanouds schitterend mooi en de koffie smaakt heerlijk. Wat wil een mens nog meer. De koelkast kan het moeilijk bolwerken met deze hitte, dus ik begin alvast de karbonades en gehaktballen te braden. We maken er een rustig dagje van, er zal ons nog wel het een en ander te wachten komen te staan. In ons kielzog zwermen zeker 15 kleine vogeltjes, maat zwaluw, bruin van boven, wit gatje, zwarte staart en onder de vleugels oranje. Ze vliegen tot vlak boven het water, tot ze zelfs met hun pootjes het water raken,misschien last van zweetpootjes? Ze zigzaggen maar heen en weer, ze zijn razendsnel, erg leuk om naar te kijken. Om 18.00 uur zijn we nog steeds oostelijk van Isla Isabela, we moeten oppassen, dat de stroom ons niet te dicht onder de kust van Isla Tortuga brengt. Overal zijn hier kleine rotseilandjes. We gaan onze etmaal positie iedere dag om 18.00 Lok tijd bepalen. Deze keer zijn we maar 25 Nmijl opgeschoten, pos: 00.54 S 090.37 W. We kruizen tegen de wind op, maar de stroom maakt het ons heel moeilijk. Om 20.00 uur krijgen we ons eigen feestje. Het is volle maan, maar de hemel is lichtbewolkt, waardoor er een diffuus licht op zee valt.
Een aantal grote dolfijnen komt om het schip heen zwemmen en blijven zeker 3 kwartier lol maken met ons. Ze briezen en blazen, duiken onder het schip door, komen in grote vaart weer aansjezen, maken een paar salto's. We zien alleen maar glimmende donkere schaduwen. Heel erg gaaf. De nacht is prachtig, de maan schijnt nu volop, we kunnen alles om ons heen zien. We kabbelen rustig voort, alleen niet de goede kant op. Roderick krijgt nog een bui regen met veel wind op zijn kop. Om 3 uur 's nachts neem ik het weer over. We zijn bijna nog steeds op dezelfde plaats, tussen de 2 eilandjes. Als de zon opkomt, ga ik overstag, ik verander de zeilen, ik ga weer overstag, maar het wil niet lukken. Geen wonder, 1,9 kn wind op de neus en 1 kn. stroming tegen. De motor gaat aan om in ieder geval tussen de eilanden vandaan te komen, op open zee zien we wel verder. We moeten heel zuinig zijn met onze motoruren, we hebben maar voor 6 etmalen diesel en een tocht voor de boeg van 30 etmalen. Vandaar dat we zo lang mogelijk proberen alles alleen op zeil te doen. Groetjes van ons. Roderick en Yvonne