woensdag 25 april 2012

25 april 2012, Dag 20 onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Woensdag, dag 20. Vannacht weer flink doorgerost in het donker. Hotsie, knotsie, botsie, overdag viel het verder wel mee. Natuurlijk hebben we hoge golven en nog steeds iedere keer squalls, maar het is allemaal niet zo extreem op het moment. En als je de oceaan over gaat steken kun je natuurlijk één en ander verwachten. We hebben om beurten redelijk kunnen slapen en ook overdag nog een paar uurtjes gepakt. Dat maakt een groot verschil. Wat alleen wel tegenvalt, dat we doordat het zo onrustig is, nergens anders aan toe komen. We hadden een hoop plannen voor onderweg, maar we zijn alleen maar bezig met het zeilen en de doorsnee huishoudelijke zaken. Ik kook meestal toch een lekker potje, maar een energie en moeite dat dit kost. Na afloop ben ik echt bekaf. Bij de kokend hete pannen moet je goed je evenwicht houden, dat je er niet tegenaan valt, als je een scheutje van iets wil toevoegen en er komt net een golf onder het schip door, vliegt er direct een hele gulp in en over de pan. Alle ingrediënten gaan voortdurend aan de rol. Voor mijn gevoel doe ik niets anders dan schoonmaken en oprapen. De bak verse groenten is nu bijna leeg, dat moet ook, want in Hiva Oa mogen we daar niets van invoeren, dat wordt in beslag genomen, volgens voorschrift. Nou daar weten we zelf wel raad mee. En ik vind het ook leuk om met de beperkingen die we nu hebben, toch steeds wat verrassends te maken. Gewoon op mijn propaangasstelletje met 2 branders en een oventje zonder enige temperatuurregeling. Hij kan hoog of minder. En dit maakt ook deel uit van onze eigen gecreëerde geluksmomentjes. 's Ochtends bij het eerste zonnetje in de kuip ontbijten met een paar perfect gelukte mini broden. Daar kunnen we zo van genieten en daar kan ik toch wel zo trots op zijn. Ik heb bijna 2 jaar gezwoegd op het broodbakken en nu kan ik mijn eigen winkeltje beginnen. Walnoten rozijnenbrood, Kruidenbrood met zongedroogde tomaten, schitterend witbrood. Kop koffie erbij, glaasje vruchtensap. Ons eigen feestje. Helaas heeft de koffiethermoskan er vandaag een eind aan gemaakt, die sprong à la Herman Brood vanaf het dek de kajuit binnen, riep toen heel hard plof, dus die heeft een zeemansgraf gekregen. Hij was al hoogbejaard, maar we zullen hem missen. Maar het is alweer 17.00 LT. dus tijd voor onze positie: 08.26 S 117.34 W , 106 Nm dichter bij ons doel, nog 1298 te gaan. R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten