zondag 15 april 2012

15 april 2012, Dag 11 onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Zondag, dag 11, We zeilen weer. We waren gisteren helemaal beduusd dat het schootoog zomaar uit het zeil scheurde. De dag ervoor hadden we het er nog over dat het grootzeil er zo mooi bij stond en nu dit. De schoothoek moet de sterkste krachten opvangen, daarom zijn er allerhande tussen lagen, stiksels en banden aangebracht. Voor mij was het onmogelijk dat Roderick dit kon repareren, je kunt namelijk nooit met een (hand)zeilnaald hierdoor heen. Geen grootzeil betekent een immens probleem. Terug naar Galapagos kan niet meer, ivm heersende winden en stroming, dus we gaan sowieso verder. Maar Roderick had echt een geniaal idee. Hij heeft van de gele veiligheidslijn, die we vroeger over het schip spanden als we op zee voeren, een paar sterke banden "gesneden". Nu nog het probleem van het erop naaien met de bevestiging van het schootoog ertussen. Dat ging dus inderdaad niet. Vervolgens heeft hij met zijn gassoldeerbout gaten gesmolten door de banden en de lagen zeil heen en de handel gehecht met zeildraad. Het ziet er niet alleen prima uit, we hebben er ook al de hele dag mee gezeild, dus we gaan er van uit dat we hier wel Nieuw Zeeland gaan halen. Het moeilijkste was nog vanochtend staand op het dak, terwijl het schip op de golven danst en er behoorlijk veel wind staat, de regen met bakken naar beneden komt, de handel te naaien zonder zelf van boord te vallen. R. was dan ook helemaal op, maar wereldwijd is nu wel bekend wie je als klusjesman in de arm kan nemen. Mooie aanvulling voor de pensioenpot. Vannacht stond de wind gelukkig gunstig, waardoor we alleen op de genua goed door konden zeilen, we moesten zelfs reven, omdat we uit het roer liepen door de snelheid. Het was een stomme pikdonkere nacht, geen hand voor ogen te zien. Geen maan geen sterren, maar we zijn flink opgeschoten. Het afgelegde traject van dag 10 100 Nmijl. dus nu nog 2463.
Onze positie om 18.00 uur: 04.11 S 098.40 W. Nu is de wind weer helemaal weg, maar we gaan een stuk op de motor verder, vlakbij ligt een gebied van windstilte en anders haalt dat ons in. Wij hopen vannacht de wind weer op te pikken. Ik stop, want het brooddeeg rijst de pan uit en moet dringend de oven in.
We gaan wederom fluitend verder. Trouwens iedereen bedankt voor de leuke en lieve e-mails, we zijn daar erg blij mee, maar niet in staat iedereen nu te antwoorden,ik gebruik de ruimte voor de webblog. Het is erg leuk als je midden op de oceaan zit, zoveel berichtjes, nieuwtjes en goede wensen te ontvangen. Groetjes Roderick en Yvonne