woensdag 17 juni 2015

Vertrek Malaysia dag 1 en 2

Dinsdag, 16 juni 2015, vertrek Puteri Harbour. We hebben vanochtend toch nog een paar duikers naar Roderick zijn bril laten zoeken, die hebben hem helaas niet gevonden. Balen, maar het is niet anders. Roderick draagt zijn reservebril, maar die kleurt haast niet meer in de zon. Maar hier moeten we het mee doen. Om 12 00 uur is het hier hoogwater, dat is het moment van vertrek, dan kunnen we met stroom mee de smalle Johor Strait, tussen Singapore en Johor Bahru, uit. Er staat zo'n stroming. Vervolgens kunnen we dan zonder tegenstroom de verschrikkellijk drukke Shippinglane bij Singapore oversteken. We varen onder de brug door die beide landen verbindt, ook deze staat met een grote file vrachtauto's en bussen. Onze politiewaakhond vaart ook weer een stukje met ons op. De wind staat recht op de neus, dus de motor moet erbij aan. Vlak voor het punt waar we de Shippinglane gaan oversteken hebben we 28 grote zeeschepen binnen onze anderhalve Nm zone, daar buiten nog een meervoud daarvan. Je hebt hier ogen te kort. We varen de Selat Durian in, tussen de Indonesische eilanden door. We hebben dit keer geen Visa, Cait en Sponsorletter genomen voor Indonesia, we mogen dus alleen maar langsvaren en niet aan land komen. Het is een heel gedoe om deze aan te vragen, meestal ben je je paspoort voor 2 tot 3 weken kwijt, nog afgezien van het geld, wat het allemaal kost. We wilden voor de nacht een ankerplaats opzoeken, zodat we niet in het pikdonker tussen de eilanden door hoeven, vissers, visnetten, visboeien, Fish Attracting Devices, en honderden boten. Het is nieuwe maan en bewolkt, dus geen verlichting vannacht op zee. Maar bij het opstellen van het vaarplan, bleek dat we in die buurt bij opkomend tij de stroming mee krijgen, bij gebrek aan wind, is dat heel belangrijk. Helaas begint dat pas na 21.00 uur te werken, daarbij wordt er ook nog een beetje wind verwacht, dus hebben we besloten toch maar direct de nacht door te varen. Het is pikdonker. Roderick heeft tot drie keer toe geprobeerd om zodanig zeil te zetten, dat de motor uit kon, maar kon ze ook net zo snel weer weghalen. Ach dan blijft hij een beetje in beweging. We hebben de sleepboten met de immense slepen weten te vermijden, zijn dit keer niet als bijvangst gebruikt, hebben wel een aantal netten geraakt, die zijn doorgesneden door het mes op de schroef. Wel kreeg hij nog een doodschrik toen er ineens een onverlichte visboot vlak voor de boeg langs ging, die ter attentie even zijn hele lichtbak aanstak, waardoor je direct niets meer kunt zien. Roderick heeft wraak genomen, door even onze zware toeter te laten loeien, dus die visser zal ook een hartverzakking gekregen hebben. Verder alles prima.

Woensdag, 17 juni 2015, om middernacht kregen we wat wind en brak het wolkendek open, heerlijk zeilen onder de sterrenhemel. We gaan niet hard, maar het gaat super zo. Tot 6 00 uur konden we dit volhouden, toen gingen we door de stroming achteruit, wat niet helemaal de bedoeling is, dus dan gaat de motor weer aan. We hadden een mooie route uitgevogeld dwars door de Indonesische Archipel, daarmee omzeilden we de gasvelden, de grote scheepvaart enz. Dagen vooruit zitten bekijken, nu blijkt dat het laatste stuk niet goed gekarteerd is, dus de makers van onze electronische kaart plaatsen een waarschuwing om hier niet doorheen te varen, aangezien er hele stukken niet bekeken zijn, dus rotsen onder water, riffen, ondieptes en kleine eilandjes, kunnen er zo maar niet op staan. Dus een andere route gepland, ziet er goed uit, duidelijk aangegeven, diepte okay, logische vaarweg, goed dan doen we deze. Tijdens onze nachtwacht lopen we de route stukje voor stukje helemaal uitvergroot nog eens na. Prima route. Maar hoe gaan we dan verder. Goed dat we dat bekeken hebben, als je die route volgt eindig je in een uitgestrekt Mijnenveld, een echte bedoel ik dan, er is een smalle vaarweg opengelaten om je weg te vervolgen. Nou laat maar, ik ben gek op onverwachte gebeurtenissen, maar dit lokt me niet echt. Dus wederom overnieuw. We zijn nu op positie 00.17.01 N 103.52.45 E vanaf hier gaan we nu recht naar het Oosten en dan vervolgens door de Riau eilanden naar de Zuid Chinese Zee. We krijgen een flinke onweersbui recht boven ons, dat is weer even wennen, onweer is nooit leuk, er komt ook een puist wind uit, maar als het geweld een beetje afgenomen is, blijft er genoeg wind voor ons over om lekker door te zeilen. Om 12.00 uur is ons eerste etmaal vol en hebben we in totaal 103.4 Nm afgelegd.
We hebben een heerlijke zeiltocht door de Riau eilanden, het is een prachtig gebied, Roderick mocht nog even zwemmen om de restanten van een net te verwijderen, het mes op de schroef had ons losgesneden, maar er zat nog een gedeelte rond de as gewikkeld. Nu zijn we aan het motorzeilen op de Zuid Chinese Zee, in positie 00.16.36N 104.28.20 E om 16.00 uur. Wordt vervolgd.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten