donderdag 18 juni 2015

naar Rodrigues dag 2 en 3

Dag 2 vervolg
Blog geschreven en om 18.00 uur de radio opgestart, de blog verzonden, gribfiles voor het weer opgehaald, dan is de dag weer voorbij en begint de 12 uur donkere nacht. Er komt wat wind, zeilen gezet, het water is erg onrustig, we hotsen er overheen, altijd weer even wennen om met een flinke vaart over zee te jagen, terwijl het pikdonker is. Mijn wacht gaat in, Roderick installeert zich op de kuipbank, het is buiten heerlijk en binnen heet. Er komen steeds meer vissers op het water, hier zijn het de echt grote schepen, felverlicht, ik zit continue met de kijker te turen, zie zoveel lichten, dat je niet weet wat de voor of achterkant is. Net als we helemaal uitgeweken zijn, draait 1 zich weer om, moeten we weer uit de weg, makkelijk gezegd, want daar zijn 2 andere vissers en aan de andere kant dichtbij een sleepboot met een sleep. Ineens horen we motorgeronk heel dichtbij, we moeten als de sodemieterij uitwijken voor het vissersschip. Snel de motor aan en full speed met klapperende zeilen tegen de wind in weg. Eindelijk zijn we van ze verlost. He he! Nou Roderick je kan eindelijk je ogen dicht doen, dat doet hij dan ook onmiddellijk en hij slaapt als een marmot. Verder een heel idyllische nacht, de sterren komen te voorschijn, de golven nemen af en met een zacht en zoel windje glijden we over het water. En al die tijd draag je alleen maar een hemdje of een Tshirt, dat is zo'n luxe.

Donderdag, 18 juni 2015, dog 3 oversteek Rodrigues.

Vannacht zijn we de evenaar al weer gepasseerd, dus nu moet bij de postitie de S komen te staan van South ipv de N.We kunnen lekker doorzeilen, we moeten alleen oppassen met de vele windshifts, verandering van windrichting, dat we niet te dicht bij de kust uit komen. Onze Autopilot staat momenteel ingesteld op windvaan, dan geef je een bepaalde hoek aan, waarin de wind in het zeil moet komen en de automaat zorgt daarvoor. Die richt de boot naar de wind, alleen als die uit een andere richting gaat blazen, zou de boot de verkeerde kant opgaan varen. Maar bij grote veranderingen gaat het alarm af. Zo blijven de zeilen lange tijd goed staan. Om 12.00 uur hebben we dit 2e etmaal 94,3 Nm afgelegd met 9 motor uren. Totaal afstand is nu 198 Nm, de kop is eraf. Positie 00.33.03S 105.06.20E
We varen nu in de Zuid Chinese Zee met veel Squalls, plotselinge windvlagen, meestal heftig, golven dwars op, veel en heftig. Scherp aan de wind zeilend gaan we Zuidelijk, maar door de stroom worden we sterk naar het Westen verzet, maar het is ondoenlijk om op dit moment tegen de golven in naar het Oosten te varen. We hebben wederom het vaarplan gewijzigd, we gaan nu verder door Selat Bangka, Bangka Strait, en dan van daar uit door de Sunda Strait. Nadeel van Bangka Strait zijn de enorme olievelden en gasputten, waar we langs moeten. Het is wat ruig, maar eigenlijk gaan we lekker, er zit een beetje vaart in. Vervelend is dat Roderick juist vandaag zo'n last van zijn knie heeft en het schip hotst en botst over de golven en ligt tot aan zijn boorden in het water en bij iedere squall moet er direct zeil geminderd worden, daarna weer gezet, en zo 10 keer achtereen. We varen in de aanloop van de Selat Bangka, we moeten ten oosten van een eiland met een paar rotsen komen, maar door de sterke stroom gaat dit niet lukken, intussen nemen de golven wat af, weet je wat, nu de motor erbij aan dan kunnen we proberen naar het Oosten te komen, snel voordat het tij kentert. Motor gestart, klinkt raar, krijgt geen koelwater. Shit uit! Roderick mag aan de slag, de impeller in de koelwaterpomp ligt in stukken, die moet dus vervangen, maar eerst gevonden worden. Hij is niet echt blij, hij heeft echt geen goede dag vandaag, alles doet hem zeer. Intussen zit ik ook niet stil, we liggen dwars op de stroming, de zeilen weggedraaid, een eilandje en rotsen vlak bij, die lusten ons scheepje wel. Dus ik heb de zeilen weer gezet, maar het valt niet mee een zwaar geladen boot tegen stroom met weinig wind in gang te zetten. Ik maak eerst een beetje vaart met de fok bak, laat dan het schip keren, waardoor het zeil naar de goede kant komt en dan hopen, dat de wind hem oppakt, voordat de stroom het doet. Drie ere rondjes later zeil ik langzaam maar zeker van het eiland weg. Roderick heeft ook gezwoegd, die roept Motor starten! Eerst nog geen koelwater, maar na nog wat geknutsel werkt alles weer pico bello. De zee is prachtig van kleur, het is intussen stralend zonnig en helder, de golven zijn gekalmeerd voor zo lang het duurt, dus nu motorzeilen we naar het oosten om in de goede geul uit te komen.Als Adam en Eva, helemaal alleen op een wonderschone zee, helemaal voor ons alleen. Het ziet er naar uit dat we vannacht weer doormoeten. De getijdestroming en de wind zijn voor ons s nachts het gunstigst. Wordt hopelijk weer vervolgd.Positie om 17.30 LT 00.53.15S 104.59.54E.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten