zaterdag 27 juni 2015

op weg naar Rodrigues dag 12

Zaterdag, 27 juni 2015, Mijn enige echte oudste en jongste broer/jongste zwager is jarig vandaag. Welgefeliciteerd vanaf de Indische Oceaan, om 17.00 uur LT positie 10 12.94S 098 27.02E .We zeilen hier nog steeds, de motor is nog niet aangeweest, het tempo is prima, het weer lekker, nog steeds 30 graden met een windje van zee. 's nachts dragen we nu een lange broek en een dunne trui, dan is het 26 graden, niet meteen beginnen te lachen.. Wij houden buiten de wacht in het stikdonker, we hebben maar 3 uur slaap per keer, dus daar wordt je als je daar stil zit te turen een beetje rillerig van. Inmiddels is het veld met de hoge golven hier gearriveer, golven van ongeveer 4 meter, maar komend van een andere richting als de windgolven, maar tot nu toe valt het alleszins mee. En nogmaals het is geen vakantietripje, we werken ons rot, geen tijd om lui te worden. Het schip beweegt alle kanten op, krijgt af en toe een zwieper van de golven, continue moet je proberen je staande te houden en dan ook nog je ding te doen. Een klein voorbeeld, nu net is R aan het koffiezetten, de zee was wat kalmer, geeft een grote golf het schip een enorme zwieper, het hete water gutst over de rand van het filter en het enige logische wat hij kan doen, is de filter van zich afgooien. Heeft ie dus gedaan, nu is hij de hele keuken vrij van koffieprut aan het maken. Straks nieuwe ronde nieuwe winnaars en hopenlijk een nieuw kopje koffie.
Nog een voorbeeld: vannacht heb ik wacht, het is pikdonker, R is in bed, ik ben buiten, uiteraard aangelijnd aan een veiligheidslijn. Er wordt misschien regen verwacht, ik voel wat spetters, kijk naar de sterrenhemel, Ja, daar zit een wolkje, goed in de gaten houden, want daar kan zomaar een puist wind uit komen. Ik voel nog meer druppels, dus alle kussens vast naar binnen, want als het komt, gebeurt alles tegelijk. Nog even de raampjes binnen checken en dan ga ik weer naar buiten, toevallig heb ik nog mijn hoofdlampje aan. Hee wat reflecteert het licht toch soms gek, er is een golf dwars tegen de boot geslagen en overal licht spatwater, het lijkt wel bruin, en daar lijkt het wel wit. Beter kijken,ook nog rood, lijkt wel bloed! Gatsie! Verrek niet alleen op de bank, maar de hele kuipvloer zit onder! Kortom er zit een grote gent, vogel maat gans, op het hoekje van de bimini de hele boel vol te flatsen. Hee, wegwezen jij! Ik pak een oude sok en mep voorzichtig zijn kant uit om hem te verjagen, maar hij probeert me allesbehalve voorzichtig in mijn hand te bijten met zijn grote haksnavel. Dan duw ik hem van onderaf wel van de bimini af. Hij begint te gillen en te krijsen en meteen weer met zijn snavel te hakken, dat moeten we niet hebben want de bimini is van canvas. Roderick help! Hij wil niet weg, is behoorlijk agressief en straks vliegt hij per ongeluk naar binnen, dan is het helemaal feest!Roderick verschijnt in zijn nakie, maar de vogel schrikt daar niet van, probeert hem ook met zachte hand te verwijderen, maar krijgt ook een scheldkannonade naar zijn hoofd. Dit vergt straffe maatregelen. we hebben een handveger, gemaakt van twijgen, een soort roe, R, probeert hem weg te jagen, niks, dan begint hij te porren niks, dan begint hij echt te duwen en uiteindelijk gaat hij op de vleugels. Ja hij is moe, ik weet het, maar alles zit onder de schijt, dan moet hij maar op het voordek gaan zitten. R. naar bed, ik de kuipbank schoongemaakt en zo verder door de nacht. Vanmorgen kijk ik hoe de bimini er uit ziet, niet te geloven, als of er een olifant op gescheten heeft! Een meter in het rond en omdat hij op de hoge kant zat en wij schuin liggen zijn er hele schijtrivieren over het hele dak gevormd. Als hij vanavond langskomt, draai ik hem meteen z'n nek om. Dus vandaag als ochtend excercitie de hele bimini losgehaald, terwijl we dwars over de hoge golven gaan, met emmers zeewater in de weer, borstels, enz. wat een werk, en die regendruppels die ik voelde moeten ook al van de gent geweest zijn. Dan op het dansend schip de bimini weer helemaal om het hekwerk rijgen zonder over boord te vallen, uren zijn we er mee bezig geweest. Zomaar een romantisch dagje op de oceaan, verder gaat het nog steeds prima. Weer een etmaal van 118 Nm, de positie staat bovenin. Groetjes van Roderick en Yvonne

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten