vrijdag 11 mei 2012

11 mei 2012, Dag 36 , Hiva Oa, we zijn er.

Tja, vandaag is pas dag 36, dus we hebben er precies 35 dagen en nachten over gedaan. Wat hebben we lekker geslapen vannacht! We liggen in de baai bij Atuona, dit is één van de eerste aanlegplaatsen, er liggen hier zo'n 50 zeilschepen, allemaal onderweg, een heleboel kennen we al van andere ankerplaatsen. De omgeving is meer dan schitterend, hoge ruige bergen, dicht begroeid met palmen, veel bloemen en echte Polynesische mensen, goudbruin, de dames meerendeel slank en met donkere lokken, de mannen stoer en vol tatouages. Het eiland heeft luxe bebouwing, bestrating enz, dat hadden we niet verwacht, het is bloedduur, dat hadden we wel al verwacht. We zijn vandaag naar de "stad" gelopen om in te klaren, maar de autoriteiten nemen het hier niet zo nauw, ze zijn er alleen tot 11 uur 's ochtends, in het weekend helemaal niet, dus maandag gaan we weer. We hebben hier de nodige hoosbuien over ons heen gehad en nog steeds. Het is toch ongelooflijk, wat er allemaal kan vallen. Zoals gezegd de baai is prachtig om te zien, de deining van de oceaan komt hier zo naar binnen rollen en we liggen vlak langs de kant, waar de golven met immense kracht breken en de berg opklimmen. Een constant dof gebrul van de golven. Het aan land gaan met de dinghy is een gevaarlijke toer. We zijn dus naar de stad gelopen, berg op en berg af, precies een uur lopen, geld gepind (zo mooi), baguettes gekocht en dan weer een uur terug, beetje opschieten, want om 18.00 is het pikdonker. Wij hebben ons terug gesleept met onze zeebenen, we hebben zulke vermoeide spieren. Gelukkig was er een heel aardige Polynesische mevrouw, die met haar auto stopte en ons een lift aanbood naar de ankerplaats. Daar waren we nu echt blij mee. Waar we ook blij mee zijn is dat we Internetaccess konden kopen voor aan boord. De website is alweer een stuk bijgewerkt en Oh wat een mooie foto's staan erbij! Ik had er niet aan moeten denken om hier met de computer in de rubberboot naar land te gaan. Het schip ziet er niet uit, we hebben een laag mosselen en groen van wel meer dan 10 cm eraan hangen, dus we mogen weer aan de bak. Hier wil ik het weer bij laten, het is de hoogste tijd om nog wat bij te slapen. Liefs R&Y