woensdag 9 mei 2012

09mei 2012, Dag 34 onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Woensdag, 09 mei,dag 34. Het schoot goed op vannacht, wel de gebruikelijke squalls maar vooruit. Alleen dikke pech, toen ik in het donker van buiten de kajuit binnen liep, stond ik ergens op met mijn bevallige Birkenstocks. Voor de nacht kijken we het hele schip na op losliggende zaken, alles is opgeborgen en vastgezet. Ik doe mijn hoofdlampje aan en schrik me rot, ik sta boven op Roderick zijn goede bril. Ik heb zijn glazen eruit getrapt. Maar bij inspectie ziet alles er nog wel heel uit, alleen is het nu een legpuzzel in 6 delen geworden. Balen, nu proberen een opticien te vinden. Ja natuurlijk heeft hij ook nog zijn andere bril als reserve. We snappen nog niet, hoe hij daar op de grond terecht gekomen kan zijn. En nu zijn we al bij de Marquesas. We schoten vandaag hartstikke op, eindelijk de wind, die we al 26 dagen hoorden te hebben, 15 tot 20 knopen. Dat is superzeilen. Alleen hadden we dus nu het probleem, dat we net in het donker op Hiva Oa aan zouden komen, je moet dan zonder licht de baai invaren, om de rotsen heen en zo, en we weten dat hij mudvol schepen ligt, want dit is het "hoogseizoen" voor de oversteek. En we hebben de ervaring, dat een heleboel voor anker liggende schepen geen verlichting voeren. Daar hebben ze geen energie genoeg voor. Een paar slimmerds gaan dan gebruik maken van solarcel tuinlampjes, maar die dingen houden er altijd mee op op het moment dat ze nodig zijn. De nachten duren hier natuurlijk 12 uur en dat is lang! Harder varen kunnen we bijna niet, dus de verloren tijd kunnen we niet inhalen, dus moeten we afremmen om donderdag tegen de ochtend aan te komen. Heel cru, omdat we zolang op de wind gewacht hebben. Maar dat betekent, dat we vanaf 6 uur vanochtend halve snelheid moeten gaan varen. Dat is bijna niet te doen, de wind blaast hard en de golven zijn navenant hoog, die gaan ons dan inhalen en "beuken". Het is verleidelijk om dan toch maar in het donker aan te lopen. Wij hebben gekozen voor een derde mogelijkheid, er ligt net ten zuiden van Hiva Oa nog een onbewoond eilandje, Mohotani, daar gaan we achter liggen op ons anker, wachten dan de nacht af en gaan met zonsopgang weer verder. We hebben met een makkie 99 Nm gemaakt op zeil en onze positie is nu om 17.20 LT 09 mei, 02.50 UTC 10 mei, 09.57 S 138.50 W, in de Baie de Puioono, nee dit is geen schrijffout, voor het eiland Mohotani. Groetjes R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten