donderdag 3 mei 2012

03 mei 2012, Dag 28 onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Donderdag, 03 mei 2012, dag 28 alweer, het gaat maar door, gelukkig wel! Onze positie om 16.00 LT 09.52 S 128.59 W. afgelegd dit etmaal 86 Nm. niet zo snel, maar op een heel plezierige manier. Heel wat waard. De golven zijn weer wat toegenomen, maar komen voornamelijk van achter met de richting mee, de wind is redelijk constant en we gaan gestaag de goeie kant op, vandaag luierend op de kuipbank in ons blootje onder het zonnedek met een boekje. Nog 614 Nm te gaan.
Vannacht nog wat spektakel, ik had weer een vislijn achter het schip hangen, eigenlijk steeds voor nop, maar je weet nooit. Dat moment was dus midden in de nacht. Ik haal hem binnen en schrok me dood: een grote pijlinktvis van ik denk 60 cm lang en een doorsnee lijf van 13 cm. Zo groot heb ik ze nog nooit gezien. Eng! Wat moet ik daar nu mee? En hoeveel inkt komt daar wel niet uit? Bij een kleintje, ter grootte van een sigaar, ligt het dek al vol met inktplasjes, die haast niet weg te poetsen zijn. Roderick, wakker worden. Kom eens kijken wat ik gevangen heb. Nou die vond het ook helemaal niks, Teruggooien! Dat heb ik dus gedaan. Een uurtje later had ik daar wel spijt van, ik heb lopen zoeken in mijn boekjes en vond een lekker recept en aanwijzingen. Maar zo zien jullie, dat we toch nog luxe cruisers zijn. Volgende keer beter. Dit overviel ons echt. Maar een vers barbecue maatje vis zou welkom zijn. Toch maar weer een blik ham geopend. Groetjes R&Y


Weetje: Op 6 mei 2012 is het volle maan en staat de maan dichter bij de aarde dan sinds lange tijd, hij ziet er dan 12% groter uit. En dichterbij heeft natuurlijk ook consequenties voor de aantrekkingskracht, dus hogere getijden bij eb en vloed (vanwege het na-ijlingseffect is springvloed altijd 2 dagen later)

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten