28 mei 2016, zaterdag, dag 15 oversteek Azoren Anjum
Nou dat zonnetje liet het gauw weer afweten gisteren, alleen bij opkomst om 04.00 uur piepte de zon onder het wolkendek door, dat is het laatste wat we er van gezien hebben. Het wordt kouder en grijzer, dichtbewolkt, de adem komt in wolkjes uit je mond, zo koud. Maar er kan nog meer bij, het wordt dichte mist, letterlijk potdicht. We gaan weer hartstikke langzaam vanwege de tegenstroom, de wereld is beperkt tot 50 meter rondom, we zitten met oren op steeltjes in de kuip. In een cirkel van 12 Nmijl om ons heen zien we op de AIS alleen al 19 grote zeeschepen, die alle kanten opvaren, dan zijn er ook nog schepen zonder electronische waarschuwing. Eindelijk midden in de nacht krijgen we de stroom vol mee, ineens vliegen we 8 knopen over het water, dat is heel eng, want het zicht is nog steeds nihil door de mist en het is ook nog pikdonker. Eindelijk om 04.00 uur trekt de mist wat op, er pinkelen wat sterren en een voor een komen de lichten van de zeeschepen in zicht. Dat maakt het weer een stuk aangenamer qua varen, verder is het nog steeds barstenskoud en nat. Vanochtend kwam er weer een stralend zonnetje van achter de horizon vandaan, maar wederom is het een uur later weer verdwenen boven het wolkendek. Om 06.00 uur ter hoogte van het eiland Wight besluiten we om naar de Franse kant van het Kanaal over te steken. Daar varen we nu en we hebben wederom pokkeweer en achterlijke golven, niet zoals twee dagen geleden, maar toch wel erg onaangenaam. We beginnen zo langzamerhand te twijfelen aan ons gezonde verstand om uit de Tropen weg te gaan naar Nederland. We dachten ha leuk, begin van de zomer, mooi langs de Engelse kust en de White Cliffs natuurlijk, die vanaf het water zo schitterend mooi te zien zijn, maar na Falmouth hebben we geen flintertje land meer kunnen onderscheiden. Echt jammer. Het is nu 11.15 uur, onze positie is ongeveer in het midden van het Kanaal ter hoogte van Brighton, 1454 Nm op de teller, 50 09.12N 000 27,71W Groetjes van twee koude kletsen.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten