donderdag 19 mei 2016

19 mei 2016 dag 6 AA

19 mei 2016, dag 6 oversteek Azoren naar Anjum
Het is gedaan met het luie leventje, we zijn nu in het slechtere weer gekomen. Vannacht viel het nog mee, voor het eerst een heldere hemel met een bijna volle maan. Dat ervaar je nu als luxe na al dat grijs. Maar nu is het grijzer dan grijs, we hebben golven van 3 meter hoog met een interval van 6 sec. en ergens tussen 19 en 25 knopen wind. We proberen zoveel mogelijk in de richting van de golven mee te varen, dat lukt niet helemaal omdat de wind recht achter staat. Soms worden we dan ook behoorlijk gebeukt door een paar golven van opzij. Het regent en ondanks onze dikke lagen kleding hebben we het ijskoud buiten. Gelukkig zijn we nu met onze dure, vele hoofdbrekens en ergernis kostende kachel. De voorgaande dagen zijn we zoveel mogelijk noordelijk gevaren met een kleine curve naar het oosten. Er wordt nog zwaarder weer verwacht met nog hogere golven, dan is het essentieel dat we naar het Oosten kunnen wegvaren. Daar proberen we nu dus zover mogelijk weg te blijven, we mogen niet in de Golf van Biskaye terechtkomen, daar is het met deze wind nu heel gevaarlijk, vandaar onze noordelijke koers. Bij Biskaye begint het Continentaal Plat, de overgang van de diepte van de oceaan naar het snel oplopende plat samen met deze windrichting maakt dat daar erg gevaarlijke zeeen ontstaan. Dus daar willen we met een grote boog omheen. Verder zijn we nu weer dubbelblij met de propellor voor de aquagen, niet alleen levert deze energie, maar met deze koers voor de golven uit, houdt de lange lijn met daaraan de draaiende propellor, ons mooi met de kont op de golven. Door de brede kont (van het schip welteverstaan, niet onze scharrekontjes) en het relatief lichte schip, worden we door de golven heen en weer gezwiept, door de weerstand van de lijn van de aquagenerator worden we mooi recht op koers gehouden. En zo slaan we ons er doorheen. Onze positie is om 12.00 uur 44 57.99N 018 46.116W, inmiddels 584 Nm afgelegd. Tot volgende keer, R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten