zondag 22 mei 2016

dag 9 oversteek AA

22 mei 2016, zondag, dag 9 oversteek Azoren Anjum
Hoezo het gaat lekker. Gistermidag is Roderick bezig aan de radio om de weerberichten en email op te halen en mijn stukje te verzenden, mijn beurt om op te letten dus. Even kom ik binnen om een kopje soep te halen, uit de enorme pan, die continue in gebruik is, begint het schip te springen en slingeren, dus ik sprint weer naar buiten, golven als een gek, een dikke bui komt er aan, gauw de genua reven, we gaan 9,5 kn over de grond, dat is veel te hard. Die plens regen krijg ik dus op mijn kop, ik sta daar herrie te maken met de lieren en de lijnen, het giert van de wind, de golven beuken ons en Roderick zit met zijn computertje. Later komt hij eens buiten kijken, Hee hebben we een golf over gehad? Nee lieverd een stortbui en noodweer, ik ben zeiknat. Oh! En dat is het waar het bij deze lange zware tochten toch om draait. Vertrouwen hebben in elkaar, in het schip en in je eigen vaardigheden. Het zal wel goed gaan, anders roept ze me wel. En heel geconcentreerd is hij met zijn eigen ding bezig. Vannacht hebben we het zo verschrikkelijk koud gehad, niet te geloven. De buitenthermometer heeft het begeven, maar ik schat dat het niet meer dan 4 graden Celsius was. Binnen in de kajuit waar 1 van ons op de grond ligt te slapen met alle luiken dicht en beschut tegen de wind was het 11 graden. Buiten in de gierende wind, spatwater van de hoge golven, snelheid van de boot bibberen geblazen. Nog een trui onder mijn pak gepropt, de rits kan nog net dicht, we lopen erbij als Michelinmannetjes. En dan moet je ineens nodig plassen….. Mijn volgende wacht begint op 04.00 uur, ik kijk er echt naar uit om die ijskast in te gaan. Wekker is al afgegaan, kijk ik naar buiten: Daglicht! Echt helemaal licht en blauw al. Wauw wat een verrassing. Aankleden en naar buiten, aan de westkant staat de volle maan nog te pronken, aan de oostkant moet de zon nog komen. Een uurtje later worden de wolken aan de westkant roze gekleurd, aangelicht door een zon, die wij nog niet kunnen zien. Sprookjesachtig mooi. Het is dus niet alleen maar kommer en kwel, het is ook genieten van veel dingen en het is nog niet op, om 7 uur komt er een grote groep (30-50) dolfijnen langs. Ja, ik ben wel graag op de oceaan! De golven blijven hoog, de wind draait naar NW, alleen de golven weten dat nog niet, nu komen ze dus voor ons van opzij en hoog dat ze zijn! Ik ben heel geconcentreerd een foto aan het maken van de roze wolk, houd nauwlettend iedere golf van achter in de gaten, komt er ineens een golf van echt wel 6 meter van opzij aanrazen, nou dan draait bij mij mijn maag ook 3 keer om. Je kunt helemaal niets doen, alleen je schrap zetten, ik zit al vast met 2 veiligheidslijnen. Dit zijn de jongens die het schip zomaar kunnen laten omrollen, eng hoor. Maar duidelijk goed afgelopen, anders kregen jullie dit stukje niet. En dan kom ik weer terug op het eerdere, gewoon vertrouwen houden in het schip. De Happy Bird houdt zich zo goed en heeft zo een geweldige balans! Er wordt mee gezwiept en gedaan en iedere keer komt ze weer keurig overeind en op koers. En bang zijn voor iedere golf helpt niks, natuurlijk kan er van alles aan engs gebeuren, dan zitten we wel midden op de oceaan, dat beseffen we zelf ook wel. Als je in de auto stapt weet je ook wat de risico's zijn en denk je niet bij iedere hoek: Oh als mijn remmen het maar doen of Oh als mijn stuur maar werkt. Dus wij willen liever het mooie ervaren van die bruisende golven, de dynamiek van de oceaan en Ja, soms is het eng of wel een beetje veel. Het lagedrukgebied (low) is nu bijna gepasseerd, de barometer loopt weer op, de golven en de wind gaan nu wat afnemen, dan moeten we snel doorhalen, want een tweede low, nog dieper en zwaarder dan deze, die we net gehad hebben zit ons op de hielen. Zoals het nu er naar uit ziet, verwachten we Falmouth te bereiken voor die tijd, daar duiken we dan de haven in en wachten op een nieuw weerslot. (weather window). Onze positie om 19.30 uur op zondag is 48 18.19N 010 28.38W we hebben inmiddels 984 Nm afgelegd, het laatste etmaal was 131,5 Nm. Hartstikke goed met al die golven en op een gedeeltelijk ingedraaide genua en een piepklein puntje grootzeil. We pakken nu de Engelse kaarten erbij. Liefs van Roderick en Yvonne.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten