zaterdag 21 mei 2016

dag 8 oversteek AA

21 mei 2016, zaterdag, dag 8 oversteek Azoren naar Anjum
Zo ging het gisteren nog goed, een uurtje later om 15.00 uur kregen we het toch voor onze kiezen! Dikke gierende wind, 35-40 knopen dat is 8 a 9 bft, die zweepte meteen de golven nog een meter of anderhalf op tot 4,5 m, plensregen, bijna niks te zien, de golven hebben nu ook brekende kammen. In een bui verandert de windrichting ook, dit keer gingen we maar liefst 80 graden om en sjeesden met een vaart van 8,5 kn over de grond richting midden Bay of Biskay. Geen idee hoe lang dit geweld zou gaan duren, dus moesten we de koers zien te wijzigen. Makkerlijker gezegd dan gedaan in deze omstandigheden, de genua moet helemaal weggedraaid worden, door gehaald en weer uitgezet zonder dat we dwars op de golven komen. Het schip stampt, springt en rolt en wordt telkens door een golf hoog opgenomen en weggesjeesd of door een dwars golf een oplawaai verkocht. Maar we zijn niet in Spanje aangeland maar nog steeds onderweg naar het hoge noorden. De hele verdere dag hebben we last gehouden van de hoge golven, die zijn er nu nog steeds, evenals de buien en de windstoten. Nu is het eventjes helderblauw en zon voor het eerst sinds dagen, nog steeds ijskoud, helaas wordt de hemel binnen 15 minuten weer verduisterd door de volgende bui etc. Het houdt ons lekker bezig. We zagen het al aankomen niet alleen op de weerberichten, maar de barometer is sinds donderdagavond gezakt van 1020 naar 1004 hPc, dus dat zegt al genoeg en het eind is nog niet in zicht. ( en Dennis, nee we nemen hoge golven niet met gemak, ook die van 3 meter kunnen heel rottig doen, over de rest zullen we het dan maar niet eens hebben, die nemen ons met gemak). We zeilen nu heel aktief, in plaats van lui hangend met een kop koffie, dus dat is eigenlijk ook niet verkeerd. We draaien nog steeds 3 uur op 3 uur af de hele nacht en een stuk van de dag door, maar door de lange aankleedtijd blijft er maar 2 uur slaap per keer over. Je hoeft al bijna geen wekker meer te zetten, na twee uur word je vanzelf wakker en dan mag je fijn het ijskoude natte donker in. Daarom lijkt In ons huis wonen ons ook wel fijn, wat zullen we lui en vadsig worden. Om 12.00 uur hebben we er dit etmaal een volgende 126 Nm bijeen gezeild, onze positie is 47 18.36N 014 21.75W, al 815 Nm achter de rug. Tot volgende keer, zelfde tijd, zelfde golflengte. R&Y