vrijdag 27 mei 2016

dag 13 oversteek AA

26 mei 2016, donderdag, dag 13 oversteek Azoren naar Anjum
Nieuwe dag, nieuwe ronde, nieuwe winnaars. Tja moe zijn we nog wel, we hebben besloten nog een nacht te blijven om bij te komen, hoewel? De pakken moeten gedroogd, er moet een was gedraaid worden, al onze thermokleren en dikke sokken zijn drijfnat en zout, maar dan moeten we eerst de stad in op zoek naar een ATM machine, want we hebben geen Engels geld, daarvoor moeten we eerst naar het douchegebouw om te genieten van een hete douche, dan moeten we ook nog de versvoorraad aanvullen, dus op zoek naar een supermarkt, verder moeten we ook nog een keer alle weerprogramma's ophalen, daarvoor gaan we straks koffie drinken in het visrestaurant. En dat hebben we dus allemaal gedaan, in de supermarkt hebben ze allerhande heerlijkheden, verse aardbeien, verse knoertgrote bramen, prachtig vlees en groenten, vers afgebakken brood, aparte blikjes vlees, lekkere drankjes. Wel allemaal tegen behoorlijke prijzen, in Ponden uiteraard. Nou ik ga me echt te buiten, alleen hebben we nu zo een lading zware boodschappen, dat we besluiten nog maar een tweede keer hierheen te gaan om de rest te halen. Roderick brengt de boodschappen aan boord, ik ga de was uit de machine halen en in de droger stoppen en dan wandelen we weer door de stad naar de supermarkt. Eerst halen we nog een kop koffie om te kunnen internetten in het restaurant. Het weer bekeken, shit helemaal geen wind of oostenwind, recht tegen dus. We zitten hier eigenlijk in de zone van de westenwinden. Jullie zien al het is niet goed of het deugt niet. Of er is teveel wind of te weinig of uit de verkeerde richting. We maken onze ronde af, hebben zodoende toch nog iets van de stad gezien, hebben nog 20 Pond overgehouden voor twee Hamburgers bij het stalletje van de Food Dude, die mochten we niet missen volgens de havenmeester. Lekker buiten op een bankje daar opgepeuzeld. Gezegd tegen de eigenaresse, dat er zo positief over hun zaakje gesproken werd, zij helemaal blij natuurlijk. In het volgende gesprek komt onze wereldomzeiling ter sprake en zij vindt het helemaal geweldig en vraagt honderduit. Tegen iedere volgende klant wijst ze ons aan: Wat denk je, deze mensen enz… Toch wel heel leuk. Gezien het gebrek aan wind, moeten we het hele stuk in het Kanaal op de motor doen, weet je wat, dan kunnen we net zo goed vanmiddag nog vertrekken, dat scheelt een dure dag havengeld en anders gaan we toch morgenochtend heel vroeg al weg. Dat doen we dus, ik ruim de boodschappen in en Roderick gaat vast de lijnen losmaken, de electrakabel binnenhalen enz. Een uurtje later zijn we op weg, de zon scheen de hele dag lekker, maar zodra we de rivier af zijn en weer in het Kanaal varen, wordt het grijzer en grijzer. We zitten languit op de banken, kopje koffie erbij, ach zo kan het ook. Dat mocht niet zo zijn. Roderick is net naar bed, begint het te regenen, te regenen, te regenen. Getver. Het uitzicht is minimaal, alles buiten is drijvend nat, het geraas van de regendruppels, de nog steeds hoge golven, de ramen van de buiskap zijn ondoorzichtig door het vocht, dus moet je iedere keer je hoofd buiten de kap steken om te zien of er nog schepen op een gevaarlijke koers liggen. Op de AIS zie je uiteraard alleen de schepen die ook AIS voeren. De grote vissersboten zijn ook verplicht deze aan te hebben, maar als ze ineens vis ontdekken, willen zij dat de collega vissers dat niet zien. Ook wanneer zij de grens van de visserijzone overgaan, wat dus verboden is, zetten zij de AIS gewoon uit. Zo heb ik nog gekeken, niks te zien, zo duikt er ineens met een noodvaart een schip vlak voor me op. Waar komt die nou vandaan? Ik wijk direct 30 graden uit naar stuurboord, hoe kan ik deze nou gemist hebben. Nou niet zo moeilijk, het is een grijs marineschip zonder kenmerken of zo, geen AIS voerend, die met een noodvaart achter het regengordijn vandaan is gekomen. Ik steek mijn hoofd buiten boord om te laten zien dat het schip gewoon onder controle staat ( en dat we niet liggen te slapen, wat ook veel gebeurt), 4 heren kijken vanachter glas toe, laten me passeren en stuiven weer volg gas weg. Vervolgens probeert de halve vissersvloot om ons in hun netten te krijgen, vissers hebben altijd voorrang en hoeven zich niet aan hun koers te houden, dus ineens draaien ze om, in dit geval zat de vis in onze buurt en kwamen ze van alle kanten aanvaren. Ik heb niets anders gedaan dan uitwijken, hoofd buitenboord om te controleren, plotter bestuderen, koers veranderen en weer veranderen en weer veranderen. Intussen sta ik al uren in de regen en ben ondanks onze mooie pakken nat tot op mijn rug. Dit was niet echt de bedoeling van een rustig tripje. Roderick had meer mazzel, weinig schepen, bijna geen regen en afnemende golven. Als ik afgelost wordt ga ik eerst een heerlijk baguetje met aardbeien eten, bramen toe. Voor mij sprookjes eten. Dan kan ik het voorgewarmde bed induiken. Als ik weer aan de beurt ben, schijnt de zon, er is een enkele vissersboot in de verte, zeeschepen? Niet te zien, golven verdwenen. Zijn we wel in het Kanaal? Wat een verschil. De motor blijft rustig doorsnorren, bij gebrek aan wind, zo te zien blijft het zo tot aan Dover. Het is nu donderdag 27 mei 2016 10.00 uur en onze positie is 50 06.38N 003 19.97W Alweer 70 NM erbij. R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten