maandag 30 mei 2016

Dag 16 oversteek AA, storm storm storm

29 mei 2016, zondag, dag 16 oversteek Azoren Anjum.

Later in de middag van de 28e wat een wind, wat een gebonk, wat een golven het is een geknok van jewelste om er tegen in te komen, maar er kon nog meer bij. De voorspelde wind van 19 knopen liep in de nacht op naar 38-43 knopen vanuit het Noordoosten, de golven werden daardoor nog meer opgezweept. We moeten toch echt noordoost varen om het Kanaal uit te komen. De hele nacht halen we door met motor vol bij Volvo Penta 55, een stuk zeil op en zo zwoegen we met 1,5 kn per uur door, wachtend op het moment dat de stroming omdraait, dat is rond 4.00 uur in de ochtend. Het is zooo koud, we krijgen zoveel golven over ons heen, we wisselen per anderhalf uur, het is anders niet vol te houden. Het schip gaat zo te keer. De stroming en de golven slepen je overal naar toe waar je niet wil zijn. Als ik 40 graden stuur op het kompas, zetten de golven en de stroming ons naar een koers van 110 graden, recht richting rotsen en zandbanken barstensvol met wrakken, als ik 20 graden corrigeer schiet het schip direct naar 340 graden, recht de Shippinglane in, waar op dit moment tientallen zeereuzen in kolonnen op volle snelheid voorbij komen. We willen proberen Boulogne te halen, want er komt ook nog een flinke storm over de Noordzee, het kan niet op momenteel. Stormkracht voor de lage kust van Belgie tussen de zandbanken wil je echt niet meemaken, dus we willen in Boulogne een stop maken, totdat de rotzooi voorbij is. Het is ons niet gelukt, het geweld werd zo gigantisch, de golven van de Noordzee worden met kracht het Kanaal ingeperst, recht tegen ons in. Om 10.00 uur 's ochtends geven we het op, we raken uitgeput, we hebben al een aantal hachelijke situaties gehad, dit is gekkenwerk, we draaien om en gaan met de wind mee naar Dieppe, 30 Nm terug in Frankrijk. Daar liggen we om 18.00 uur afgemeerd. Ons Sailmail programma werkt om een of andere reden niet meer, dus geen email, gelukkig heeft de marina free Wifi, maar dat werkt ook niet. Dus gaan we met de laptop in de rugzak naar een restaurant, zodat we de weerprogramma's kunnen ophalen en deze email verzenden. De marina is midden in de stad Dieppe er zijn talloze restaurants hier langs het water, maar het enige wat we kunnen eten is mosselen, scheermesjes, allerhande schelpdieren met allerhande sausjes, maar we hebben iets stevigers nodig. We gaan bij de laatste naar binnen, groot bord op de deur free Wifi. Roderick informeert nog bij de manager, Ja, geen probleem. Okay dan gaan we eerst in het drankgedeelte een biertje drinken en later aan de andere kant wat eten, dan hebben we genoeg tijd om onze Internetzaken te regelen. Breng ons maar een groot bier voor Roderick en voor mij een medium. Dan komt er toch een glas bier! 1 liter, dat hadden we natuurlijk niet verwacht. Nou voorlopig zitten we hier dus nog. Het smaakt heerlijk, Leffe Blond, maar helaas het Internet werkt niet. Kortom 23,50 euro later voor 2 bier, zijn we onverrichterzake aan boord gegaan. Dat ging niet zo makkelijk, we waren beide behoorlijk aangeschoten en dan op die wiebelende steigers. Maar we hebben al voor grotere problemen gestaan de laatste dagen, dus dank zij onze zeebenen hebben we het er goed afgebracht. Morgen gaan we proberen alle problemen verder op te lossen, nu is het tijd voor bed. R&Y