dinsdag 15 maart 2016

dag 15 SH CV

15 maart 2016, dag 15 oversteek van St Helena naar Cabo Verde
Het is gedaan met het luie leventje, we varen nu in de ITCZ, de doldrums. Een gebied met windstilte, harde winden, variabele richtingen, buien, onweer en nog meer ongein. We wisten dat we hier een rotstuk zouden krijgen, maar het valt goed tegen. Regen, regen, regen, regen, je kunt geen hand voor ogen zien, het water valt in bakken naar beneden, daar waren we in eerste instantie best wel blij mee, we hadden al geen behoorlijke bui meer gehad sinds maanden en het schip was zo vies. De zeilen zijn ook weer een beetje wit. Gisteren opnieuw 100 liter water in bakken verzameld en weggeborgen in 5l flessen, voorlopig hebben we zat, dat geeft zonder meer rust. Op de Cabo Verde is ook slecht water te krijgen, dat is een van de droogste gebieden op aarde. Maar nu naar onszelf, de regen blijft plenzen, het is in de nacht ondoordringbaar donker, maar je kunt nu ook niet buiten zitten, alles is doorweekt. Ieder kwartier gaat degene die wacht heeft toch nog buiten checken, niet alleen op schepen, maar ook of alles nog naar behoren functioneert. Het vreemde hier is dat er gigantische regenbuien zijn zonder een greintje wind. De zeilen hangen als vaatdoeken heen en weer te flappen op de golven. De genua is al helemaal ingerold, het grootzeil laten we toch nog bij staan in de hoop een zuchtje te vangen. De windvaan maakt complete rondjes af en toe wel 2 keer binnen een minuut. De golven kwamen schuin van achter zuidoost en tegelijkertijd uit zuidwest en vervolgens ook nog recht op de neus vanuit het noorden. Het is een grote borrelende golvende grijze massa. We hotsen en hobbelen en rollen en stampen en komen nauwelijks vooruit. 2,9 kn per uur. Nu is het weer dag, de eerste uren hebben we doorgesukkeld, windkracht tussen 1,2 en 2,5 knopen per uur, daar is dus niet mee te varen. Vanaf 13.00 uur is er een klein beetje meer wind, we hebben de zeilen staan en de motor erbij aan, we gaan veel te veel westelijk, maar in ieder geval gaan we weer vooruit. De motor doet het gelukkig hartstikke goed. Om 12.00 uur hebben we weer 102 Nm erbij, totaal nu 1522 Nm en is onze zeer natte positie 03 49.24N 020 18.77W Voorlopig zijn we hier nog zoet mee. Groetjes van ons. R&Y