zondag 13 maart 2016

Dag 13 SH naar CV

13 maart 2016, zondag.
Ja, het is gelukt, sinds vanochtend 02.33 uur bevinden wij ons weer op het Noordelijk Halfrond en wel op positie 00 00.00N 018 56.76W. Het ging niet helemaal van een leien dakje. We hadden gedacht dat we dit punt gisteren al zouden bereiken, maar de wind werd minder en minder, zelfs met onze grote gennaker konden we er ternauwernood 2,8 knopen snelheid per uur uithalen, net 5 km per uur, met nog een halve oceaan te gaan! Maar de aanhouder wint. Gistermiddag zeilden we over een trog in de oceaanbodem van 7000 meter diep, onvoorstelbaar toch. Vanwege de geringe wind hadden we de gennaker op laten staan, normaal halen we die voor de nacht weg. Het is zo'n loei van een zeil, dat als er iets mis gaat, het ook direct goed mis is. We sukkelden rustig door. Tijdens mijn wacht, zo rond 22.00 uur, zag ik ineens een aantal sterren verdwijnen, het is al uren donker, dat betekent dat er een grote wolk voorbij trekt. Hmmm, beetje wind kan geen kwaad, beetje regen ook niet, maar veel wind wel. Even afwachten maar. Regen, snel alle kussens naar binnen, alle luiken dicht. Weerlicht het daar nu? Dat is niet de bedoeling, een onweerswolk brengt een puist wind en sores. Ik geloof dat het voorbij trekt, het is nu nog in de verte. Wederom weerlichten, Niet prettig! Zal ik Roderick uit zijn slaap halen? Hij ligt er net goed en wel in. Ja, ik ga hem roepen! Voordat ik mijn mond kan opendoen, hoor ik een hoop gestommel en kabaal. Roderick komt in zijn nakie de hut uitrennen, reddingsvest in de hand. Huh? Ik hoorde je roepen!!! Ik moest meteen komen!!! Ja, maar ik heb nog helemaal niet geroepen. Zo zien jullie maar weer, we hebben niet zoveel woorden nodig. Het gaat al meer waaien, nu meteen de gennaker gestreken en van het voordek weggesjouwd, een heel werk zo in het donker. Het is een enorme berg zeil en nu is hij nog droog. Dan de lijnen weer in orde brengen voor de normale zeilvoering. Alles netjes opbergen, zodat er nergens iets rondslingert tijdens de nacht. Poeh!!! Roderick is gesloopt. Nu even goed opletten, want we naderen de evenaar, de plotter opgestart, Ja, nog 3 Nm. Deze keer wil ik bewust het moment meemaken, we zijn er al een paar keer achteloos over heen gevaren. We zijn er bijna. Alarmpiepen, de GPS heeft geen fix meer, dus kunnen we ook onze positie niet meer zien. Grrr. De GPS van de plotter gaat eerst alle satellieten af, pas bij 7 of 8 is hij tevreden. En daar is ons scherm weer terug, nog een halve Nm te gaan. Kunnen we aftellen, leuk! Gefeliciteerd schat, we zijn weer op het Noordelijk Halfrond aangekomen. Slokje frisdrank en dan de een gauw naar bed en de ander weer aan de slag. We konden al langere tijd de aankondiging zien van het Noordelijk Halfrond, in eens konden we de Grote Beer weer aan de sterrenhemel zien. Ja, we zijn nu echt onderweg naar huis, alle tekenen wijzen daar op, grappig het zo voor je te zien. Om 11.00 uur is de wind gezakt tot minder dan 2 knopen per uur, dit is een zuchtje, niks, een zuchtje, niks. Nu gaan we echt maar een stukje op de motor verder, de zeilen klapperen tegen de verstaging. Waarom zo lang wachten met de motor? Onze oversteek is minimaal 23 dagen, maar kan ook heel gemakkelijk uitlopen tot 30 dagen, we hebben maar voor 6 dagen brandstof, daar zijn we dus heel erg zuinig mee. Zolang de wind ons voortstuwt, maken we daar gebruik van, ook al is het langzaam. We komen er heus wel. Onze positie om 12.00 uur vandaag is: 00 29.39N 019 11.88W Een etmaal van 90 Nm maakt het totaal van 1312 Nm. Voor diegene die ons via Google Earth volgen, niet vergeten de N van North in te vullen ipv de S van South. Hugs R&Y.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten