zondag 18 oktober 2015

SA dag 1 dinsdag en dag 2 en 3

dinsdag 13 oktober 2015, helemaal klaar voor vertrek. De douana is 3 man sterk langsgeweest, bleven op de steiger staan, keken onze papieren in, stempeltje op ons en klaar. We mogen vertrekken. Het is helder en zonnig, maar er staat een enorme swell naar binnen in de marina. Deze nieuwe marina is prima aangelegd met rondlopende pieren en een nauwe ingang, maar gisteren en vandaag staat er zo'n enorme stroming naar binnen. De boten liggen als een gek te zigzaggen in hun boxen, een beetje dolgeworden kermisattractie. Onze achtermooringline is zelfs gebroken. Nu moeten we er veilig uit zien te varen, zonder tegen de andere boten gedrukt te worden. We moeten drie keer tereugsteken om de bocht te kunnen nemen. Pfff, dat was even zweten, nu nog door de gierende stroom het slurfje door, vlak langs de ondieptes, het bevaarbare gedeelte is misschien 5 meter breed en je moet bijna driekwartcirkel varen. Gelukt! nu naar de oude haven verderop, het stroomprobleem geldt hier natuurlijk ook, alleen is er ook nog een gierende wind bijgekomen. We moeten een klein stukje zee oversteken, daar is een zeilschool bezig, allemaal kleine bootjes, die ze geen van alle onder controle hebben met deze wind, Ze gieren alle kanten op en de een na de ander slaat om. Dat gaat lekker. Niemand geraakt, we meren netjes af bij het tankstation, so far so good.
Om taxfree te mogen tanken hebben ze ons clearancepapier nodig, Roderick overreikt het aan de man, die 3 meter hoger op de wal staat. Maar die wil ook de complete scheepspapieren daarbij, dus die ga ik pakken en reiken we ook over. Shit als hij nu maar niet onze clearance laat waaien, die heb je echt nodig,dat is de officiele douane verklaring daarop staat waar je vandaan komt, wanneer je vertrekt en waar de eerste haven van aankomst is. We tanken de dieseltanks vol en alle jerrycans aan dek, meer kunnen we niet kwijt. Het lijkt heel veel, maar we hebben dus voor 6,5 dag diesel bij ons, de rest moet van de wind komen. Is die er niet, dan sukkelen we dus zover mogelijk door met een slakkegang, diesel is voor nood en om van de eilanden weg te komen en vervolgens aan de andere kant vanuit zee veilig tussen de riffen en eilanden door de haven te bereiken. Afijn we zijn volgetankt, Roderick vraagt zijn papieren terug, zit de clearance er niet bij. De tankbediende spreekt geen woord engels, maar weet ons duidelijk te maken, dat hij het niet meer heeft, dus dat hij het teruggegeven heeft aan ons, het moet aan boord zijn. Hoezo teruggegeven? Aan wie dan wel? Nee wij hebben het niet, nou dat is jammer dan, hij ook niet. Roderick raakt over de rooie, want dit zou ons echt in de problemen brengen en of we even af kunnen rekenen, want er ligt een andere boot te wachten. Nou daar hebben we mooi lak aan, mijn talenwonder zegt op zijn Frans: No Papier, No Payer. Zondere papier betaal ik niet, vrij vertaald. De jongeman zoekt nog eens voor de show, het kantoortje is 3 bij 3, nee ik heb het niet. Intussen lopen wij buiten te kijken tussen de gasflessen en in het water, misschien is het toch weggewaaid. Maar nee, blijft hij volhouden, hij heeft het teruggegeven. Uiteindelijk begrijpt de jongeman dat het ernst is, Roderick is echt geenszins van plan om te betalen en wordt de collega opgebeld. Spreekt ook niet een woord Engels. Zoeken, vertellen, handen en voeten, stukje Frans, ja vervelend voor ons maar jammer dan, Intussen blijft de andere boot heen en weer varen, die wil ook graag tanken. Het heeft bij elkaar meer dan een uur geduurd en ineens tilt hij zijn kasschriftje op en wat ligt daaronder? Gelukkig de clearance. Afrekenen en weg. De adrenaline giert door ons lijf. Als je dit papier kwijt raakt, moet je eerst weer inklaren bij het havenkantoor, een afspraak maken voor j de douane, wij krijgen een berg problemen en dan wederom uitklaren.
We kijken door de uitgang op zee, dat ziet er heftig uit waar we doorheen moeten, dus maken we eerst 3 extra rondjes in de haven om de lijnen en fenders te bergen, reddingsvesten om, veiligheidslijnen overal bevestigen, laatste check, ja, we kunnen. We varen nog even toeterend een ere rondje langs onze Poolse vrienden, zij staan sinds een paar dagen op de kant met hun schip en nou hebben ze vannacht hun vouwfietsen gestolen. En zij deden echt alles per fiets. Zo sneu. Bartek komt naar de kade, gaat stram in de houding staan en geeft ons een eresaluut met de hand aan de pet. We gaan ervoor.
Het is niet prettig om de zee op te varen, het gaat enorm te keer, maar als je eenmaal uit de branding bent, lukt het wel. We hebben grootste deel kunnen zeilen met sterk gereefde zeilen, de golven komen dwars in. In de middag was de wind helemaal weg, dus toen werd het tijd voor een stukje motor en vanaf een uur of 16.00 uur hebben we kunnen zeilen. De nacht ging prima, daar hadden we tegenop gezien, omdat het nieuwe maan is, dus geen extra lampje, het was pikdonker, gelukkig trok later de bewoliking wat weg, waardoor we in ieder geval wat sterren konden zien. We hebben ongeveer 1400 Nm te gaan en de kop is eraf. Onze positie op woensdag 12,00 uur = 08.00 utc 22 17.946S 053 56.989E we hebben 122 Nm afgelegd.

Donderdag, 12.00 boordtijd is onze positie: 23 44.706S 052 34.936E de vaarcondities waren vrijwel hetzelfde, nu 125 Nm afgelegd, dat maakt een totaal van 247 Nm. De oceaan is tamelijk rustig, lekker windje, zittend in de kuip, in de zon is het loeiheet, in de schaduw moet je echt een lange broek en een trui aan, zitten speuren naar "Baleines" zoals de Fransen hier zeggen. Overal folders hoe ze te benaderen, goed uitkijk houden, niet dichtbij, niet van opzij, maar tot nu toe zijn de enige baleinen die we gezien hebben in mijn BH.
Helaas kunnen we geen contact maken via de radio met een walstation in Afrika. Roderick heeft het al 20 maal geprobeerd, we hopen dat jullie niet al te ongerust zijn.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten