maandag 19 oktober 2015

dag 5 en 6

zaterdag, 17 oktober 2015, deel dag 5. Het gaat heerlijk, prachtig mooie oceaan, lekker windje, helder en zonnig. We nemen het er echt van, want morgen gaan we het een stuk zwaarder krijgen, zo te zien. Echt een luxe dagje.
zondag, dag 6, vannacht eerst weer in de clinch gelegen met een grote vissersboot, komt recht op ons af, ik wijk uit, hij ook, nog een stukje verder, hij ook. Altijd problemen met een visser. Weer om te beginnen zo'n heerlijke dag, is dit nou oceaanzeilen? Daar komen we later nog wel achter. Onze positie om 12.00 boordtijd: 26 22.327S 047 24.625E 103 Nm verder gekomen. We naderen nu het tijdstip, dat we in een dik vet golvengebied aankomen. 3,5 tot 4 meter hoog en uitgestrekt van waar we nu zijn tot aan Richards Bay. Maar de wind zit voor ons in de goede hoek, we hebben stroom mee, de golven zijn wel hoog, maar nog goed te nemen, het zonnetje schijnt, we hebben alle kussens in de kuip en we gaan als een speer, zo wil het wel lukken.... De wind neemt toe, de bewoliking neemt toe, een warmtefront trekt over, goed de barometer in de gaten houden. hee, die staat nog steeds op 1013 Hp.die is dus overleden. Lastig. Het wordt donker, de wind neemt hand over hand toe, de golven worden hoger en hoger en komen van alle kanten, we worden gebeukt en geschud, het wordt een gekkenhuis. Zeilen kleiner, maar we vliegen door de nacht met meer dan 8 knopen. Vervelend genoeg is Roderick een beetje grieperig, die heeft overdag nog wat extra geslapen en ik had gehoopt vanavond het leeuwendeel voor mijn rekening te nemen, maar dit is niet te doen. We hebben inmiddels 30 knopen wind, kruiszeeen, bergen van golven met brekers. Ik zit buiten, dubbel aangelijnd, R, probeert even te rusten op ons lekkere grondbedje. Je zit voortdurend naar de golven te turen in het donker, ineens zie ik er een hoog boven me oprijzen, direct achter de boot. Ja die is raak, ik krijg hem vol over me heen, hij zwiept alles wat in de kuip ligt met zich mee en springt dan ook nog over ons stormschot naar binnen. Roderick krijgt de laag, maar het bedje blijft droog, op tafel met opstaande rand is een volledig zwembad en verder is het grootste deel in de keuken terecht gekomen. Nog Mazzel, maar wat een natte zooi weer. Snel redderen wat er maar te redderen valt op een bokkend schip. Balen. Dan wordt het hoogwater, het golvencircus weet niet meer van ophouden, het begint te weerlichten, gadverdamme! We zijn bekaf, dit is niet leuk. Waarom doen we dit eigenlijk?
Maandag, eindelijk daglicht, nog steeds puingolven, we moeten proberen over de andere boeg te gaan varen, dat is geen sinecure met deze golven, je stuurt 10 graden in en de golf maakt er direct 50 graden van. We gaan nog steeds erg hard. Om 12.00 Boordtijd hebben we dit etmaal 147 Nm afgelegd.Positie 2737.893S 045 13.854E. Later in de middag nemen de golven wat af, zonnetje schijnt, een berg kleren is weer gedroogd, we hebben wat geslapen, alles dus weer okay. We schieten lekker op.