maandag 6 juli 2015

maandag 06 juli dag 21 naar Rodrigues

Tja, we gaan nog steeds, vannacht nam de wind al wat af en de golven ook, dus dat was een meevaller. Roderick heeft ons rode ledlicht weer gemonteerd in de kuip, het duurt iedere dag 1 uur langer voordat de maan opkomt, vandaag worden dat al 4 uren, en dan is het zo pikdonker om je heen, nu met ons rode sfeerlicht, waardoor je ogen niet gehinderd worden, heeft het wel iets weg van Moulin Rouge, dus vannacht kwam ik tijdens mijn tweede wacht op met tromgeroffel, zwaaiende BH en hoog(?) opgeworpen benen. We zeilen nog steeds, de motor is nauwelijks aangeweest, in totaal 4 uur in het begin om stroom te draaien, maar nu de wind feller is, is dat ook niet meer nodig. De plotters staan uit, we zitten op een deel van de oceaan, waar letterlijk niets is, alleen maar water, dus om nu een scherm aan te houden met alleen maar ons bootje in het midden, is een beetje overbodig. We houden netjes een logboek bij, met koers, wind SOG en COG en uiteraard de positie en verder houden we voortdurend om de beurt wacht. 3 uur op, 3 uur af. We zitten altijd buiten, mocht de stuurautomaat problemen hebben met een plotselinge windshift of mocht de wind ineens met 15 knopen toenemen, dan is er altijd direct iemand in de buurt om in te grijpen. En natuurlijk houden we uitkijk naar andere schepen, hoewel we het laatste schip 5 dagen geleden gezien hebben. Verleidelijk om dat dan te laten schieten, maar we staaan echt iedere 20 minuten op van ons comfortabele hoekje in de kuip om rondom de horizon af te speuren, een deel van het zicht wordt namelijk weggenomen door de genua of door de anti regenflappen en verder door alles wat inmiddels aan het hekwerk hangt. Zo komen we onze tijd wel door. Gisteren kregen we de boodschap niet meer verzonden, vandaag nog maar eens proberen.
Groetjes van ons. R&Y Onze positie op 06 juli 12.00 LT 15 29.17S 082 18.75E, 138 Nm hebben we weer gemaakt, het gaat prima zo.