donderdag 9 juli 2015

donderdag, dag 24 Rodrigues

Donderdag, 09 juli 2015, dag 23 op weg naar Rodrigues.

Tjee, het gaat er een beetje inhakken al dat geweld van de golven, vannacht dachten we dat we het meeste gehad hadden en dat we het golvenveld uitgevaren waren, we gingen terug naar golven van 3 meter, de wind zakte naar 20 knopen, dat was alweer een stuk aangenamer. De maan komt iedere dag 1 uur later op, vannacht was dat al 7 uur na zonsondergang, dan vaar je al die tijd in het donker. Gelukkig was het een groot deel van de nacht helder en voeren we recht onder de Melkweg onder Myriaden van sterren. Prachtig. Roderick is ook weer een beetje blij, onze Masterplotter vertoonde toch steeds weer kuren, hij schakelde zichzelf steeds uit en startte dan weer op, maar alle instellingen waren dan weer verdwenen, vectoren, AIS, data, waypoints, kortom alles. Nu varen we momenteel op een lege oceaan zonder eilanden en ook zonder scheepvaart, de laatste 8 dagen, dus kan de plotter gewoon uit blijven staan, we zien namelijk alleen een wit scherm met midden op ons bootje. Straks bij aankomst wordt dat natuurlijk problematischer. Roderick heeft al van alles geprobeerd, gereset en weet ik veel wat nog, tot ik voorstelde om Ray Marine Support te mailen, alleen het adres wat wij hebben werkt niet meer. Hebben we het via Amerika geprobeerd met de vraag of zij de mail konden doorsturen, maar ook dat lukte niet. Wij hebben hier geen internet, dus je kunt niets nazoeken. Uiteindelijk hebben we Hanneke en Nils van de Pelagie gemaild, die zijn momenteel in Holland en gevraagd of zij de adressen kunnen doormailen. Kregen we een keurig mailtje van Ray Marine terug, dat hij dat ook niet zo kan oplossen, maar misschien konden we alsnog de fabrieksreset proberen, die houden ze volgens ons erg geheim, want die staat nergens aangegeven. Gedaan en Gelukt en Roderick dus weer blij, ik ook trouwens.
Qua golven valt het vanochtend echt tegen, we zaten in zulk een geweld, alle golven meer dan 4 meter en ook vele van 6 meter, nu hebben we daar vroeger al vaker mee gedeald maar dit keer zijn het heel steile holle golven, die op punt van breken staan. Echt eng. Als een golf je meeneemt en je op de top meesurft, moet je goed oppassen dat je niet sneller gaat dan de golf. Ervoor is een diep ravijn, daar is gewoon geen water, heel eng als je daar in kijkt. Dus snel de schoot los om de snelheid weer terug te brengen. Tot overmaat werd het hoogwater, dus nog meer kracht, en liep de wind op tot 28 knopen, nee, dit stukje konden we wel missen. Het is nu nog steeds chaos, maar de scherpe kantjes zijn eraf. We hebben een gigantische hoeveelheid mijlen afgelegd, namelijk 154 Nm, nog 663 Nm te gaan, maar misschien maken we nog een ommetje. We moeten aan de noordzijde van Rodrigues uitkomen.
Ik stop er mee, ik moet weer naar buiten. We doen om de beurt zo'n 2 uur in ons eentje, dan kan de ander wat rust nemen, het is erg zwaar en we weten niet hoelang dit nog gaat duren. Dit was buiten verwachting. Onze positie om 12.00 uur 17 19.02S 074 52.85E
We zijn alweer 15 graden meer westelijk, dus onze klok gaat weer een uurtje terug, Dennis dit is speciaal voor jou: UTC +5
We zullen doorgaan la la la la la....R&Y