vrijdag 27 april 2012

27 april 2012, Dag 22 onderweg Galapagos naar Frans Polynesie, Hiva Oa

Vrijdag, dag 22, Vandaag was een dag uit het boekje. Vannacht had Roderick tijdens zijn wacht het nog druk in verband met de telkens optredende "windshifts", een te grote verandering van de windinvalshoek, waardoor de stuurautomaat om zijn baas begint te roepen. Ik kreeg het al een stuk makkelijker, de wind hield zich gedeisd, heldere sterrenhemel, dus dan is het ook niet helemaal donker, prima te doen. Geen squalls en vanochtend een stralend heldere blauwe lucht, met honderd passaatwolkjes, matig windje, dat steeds zwakker wordt. De zee is weer gekalmeerd, nu zijn de golven weer normaal tegen de 2 meter. Dit is dus de dag om passaatzeilen te zetten. Wij hebben toen we ons schip kochten, direct een kotterstag laten maken, dat is een tweede voorstag, voor bijv. een kleinere werkfok of een stormfok. Maar met het stag alleen ben je er dan nog niet, er moet een speciale bevestiging komen, omdat het wegneembaar moet worden,er komt een speciale spanner bij en nog veel meer. Het heeft toen ons jaarbudget voor de boot opgeslokt en eigenlijk hebben we er nauwelijks gebruik van gemaakt, integendeel we hadden er in het begin een hoop problemen mee omdat als hij niet in werking was, af en toe los raakte van zijn bevestiging en dat gebeurt natuurlijk alleen maar midden in de nacht met storm op de Noordzee, dan schiet zoiets los en zwiept er een dik stalen stag van links naar rechts over het voordek. Eigenlijk hadden wij al spijt van onze aankoop. Maar nu is het moment gekomen: wij zitten in de Passaat en nu gaan we Passaatzeilen voeren ook. Dus bij het eerste zonnestraaltje direct aan de slag. Helaas klinkt het makkelijker, dan het in werkelijkheid ging, voordat alles eenmaal stond, waren we 2 uur verder. Want intussen hebben we een zwaarder anker met een langere schacht, waardoor je niet bij de aanhechting van het stag kunt komen en nog een paar van dit soort akkefietjes. Werkfok uitgegraven, deze gaaat met leuvers aan het stag, boom uitgezet en daar staat onze creatie: Mooi! En het werkt, want er is een heel lichte wind, maar omdat we nu een dubbel voorzeil hebben, maken we toch redelijk voortgang. Nu hebben we dus de genua vol staan aan SB, de werkfok uitgeboomd aan BB en een puntje grootzeil strak in het midden voor de stabiliteit. (wacht maar op de foto's) Wij blij, want we hebben nog een 1200 Nmijl te gaan op deze koers, we moeten voornamelijk naar het Westen en mogen niet meer veel lager naar het Zuiden gaan. Als het weer bestendig blijft, kunnen we dit heel wat dagen toepassen. We gaan zitten genieten van onze mooie zeilvoering en tegelijkertijd even overleggen, wat we in geval van een plotselinge squall met harde wind het beste kunnen doen. De genua kunnen we dan gewoon kleiner draaien en....Shit, wat zit die val raar! De val, waarmee het nieuwe zeil gehesen is, zit gedraaid om de furling. Kortom, het zeil moet weer naar beneden, de val vrijgemaakt, en dan starten we opnieuw. Maar het staat nu echt prima, we hebben er de hele dag al mee gezeild, heel relaxed. Zo hadden we het ons wel voorgesteld, maar dan ook nog graag wat dieren om ons heen. Van iedereen verhalen gehoord, die had zoveel walvissen gezien, de volgende springende merlijnen, weer een ander een manta rog, nou volgens ons is het hier onbewoond. Maar wat niet is kan nog komen. In ieder geval gaan we heel lekker, we laten deze zeilen ook in de nacht staan, hebben we net besloten. Hiva Oa, here we come! Dit etmaal op onze sloffen 101 Nmijl, onze positie om 17.00 LT = 0.00 UTC 09.01 S 121.06 W. nog 1087 Nm. We zijn de 120 graden W gepasseerd, dus bij ons wordt de klok weer een uur terug gezet. We zitten nu op UTC -8, 10 uur verschil (vroeger) met Nederland. Tot mails R&Y.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten