Maandag, dag 18. Nou de nacht waar we zo tegenop zagen, viel hartstikke mee, tegen middernacht was de zee een stuk rustiger en de wind niet overdreven. We hebben gewoon onze wachten gedraaid, mooie sterrenhemel ook nog, geen regen, niet koud, dus helemaal niets te klagen. Daardoor hebben we om de beurt ook aardig kunnen slapen. Overdag ging het ook lekker, natuurlijk gennaker zetten, gennaker opbergen enz. maar dat blijft de rest van de trip zo. De golven zijn nog niet helemaal naar onze zin, af en toe springt er een in de kuip, vaker slaan ze over het voordek, als je net in bed ligt, schrik je je rot, ook als ze met een rotklap tegen de zijkant aanbeuken, sta je echt wel even te stuiteren. Maar we hebben vandaag als een heel relaxte dag ervaren. Terwijl ik dit schrijf, laat de natuur even het tegendeel zien en begint er even behoorlijk op te beuken, harde windvlagen, een aantal brekende rollers op een rij. Komt wel weer goed, denken we. Vandaag zijn we trouwens over de helft, dus nu mochten we weer eens een lekker drankje, in pricipe drinken we onderweg bijna niets alcoholisch. We hebben weer 125 Nm. afgelegd, maar dit keer was het een makkie dus. Nog 1511 te gaan. Onze positie 0.00 utc was:06.35 S 110.05 W. Vanochtend konden we een uitzending van Radio Nederland ontvangen via de SSB, we weten nu dat het overleg over de bezuinigingen gestaakt is en dat ons landje er niet best voor staat. Neelie was er ook niet over te spreken. Maar wij kunnen er weinig aan veranderen, ik hoop dat er nog wat van ons geld overblijft, dat kunnen we zelf nog goed gebruiken. Want denk niet dat als je de oceanen oversteekt, je geen geld gebruikt, integendeel. Voor een grote oversteek geef je het geld met bakken tegelijk uit en als je aangekomen bent weer. Tussendoor moet je heel wat betalen aan overheidskosten, permits, ankergeld enz. Eenmaal op de gewenste plaats aangekomen, wil je toch ook wat ondernemen, beetje rondkijken en ook eens een drankje halen. Wij zijn helemaal geen brassers, eerder tegen zuinig aan, maar het geld vliegt eruit. Ik weet niet hoe die echte low budget zeilers het volhouden. Een aantal blijven hangen op een eiland en denken door te gaan werken de kas te kunnen spekken, maar ze vergeten dat ze wel betaald worden naar de lokale normen. Dan kun je wel overleven en best nog op een leuke manier, maar je komt niet verder. We hebben al van veel mensen gehoord, dat ze hun schip in Australië of Amerika gaan verkopen om dan naar hun eigen land terug te kunnen gaan. Maar of je nu in deze tijd zo makkelijk je schip kan verkopen? In ieder geval willen wij nog een poosje door, het bevalt ons prima. Vandaag zijn we alweer bezig met het voorbereiden van de vervolg route. De eilandgroepen in de Pacific zijn dun gezaaid en erg ver uit elkaar. We moeten rekening houden met heersende winden en stromingen, orkanen, mogelijkheden om diesel te verkrijgen, heb je een visum nodig, is er kans op Malaria. Er moeten dus keuzes gemaakt worden, terwijl we proberen ons zo goed mogelijk in de materie te verdiepen. De Marquesas staan vast, dan in principe de Tuamotus,Tahiti, Moorea, Bora Bora.
We kunnen niet overal naar toe, in november moeten we in Opua, New Zealand, gearriveerd zijn ivm het orkaanseizoen en dat is nog een stukje varen. Dus gaan we nu uitzoeken hoeveel tijd we voor de diverse bestemmingen kunnen uittrekken en misschien is het dan gunstiger om minder eilanden te bezoeken, maar wel wat langer. Maar eigenlijk wil ik Niuatoputapu niet overslaan of Nuku Alofa. We gaan er nog maar eens een nachtje over slapen (hopen we). Liefs R&Y
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten