zondag 24 november 2013

Op herhaling

Zaterdag, 23 nov 2013, er gebeurt de hele dag niets, geen wind, geen weersverandering gewoon niets. De dieselsituatie dreigt zorgelijk te worden. 's Nachts bevinden we ons tussen een ongelooflijk druk veld met vissers, zoveel op een kluitje heb je nog nooit gezien en op alle boten hele ritsen stadionlampen. Geen idee welke kant ze opvaren, je wordt compleet verblind.
Zondag, 24 november 2013,Joepie er is een zuchtje wind, gauw de gennaker opzetten, zodra die staat is de wind op, maar we houden nog even vol, in 2 uur 1,5 Nm afgelegd, dus toch maar de motor weer aan. Tot zeker 20 keer toe hebben we de zeilen gezet, veranderd, weggehaald, het zeilen wil maar niet lukken..Tegen 12.00 uur weer wat wind, yes we gaan, langzaam maar gestaag, we zijn helemaal blij. Er komt iets meer wind, 4,5 kn. wij nog blijer. Ineens roept R. pak je fototoestel, in no time ontstaat er een grote waterhoos, vlakbij, zeilen weg en zo snel mogelijk er van door, de hoek om. De windhoos passeert ons op 50 Meter!!!! en sterft vlak daarna uit, de regenwolk er na neemt zijn kans waar en geeft ons de volle lading. We zitten zeiknat in de kuip, maar drogen net zo snel weer op, Maar ondanks dit geweld hebben we nog steeds geen wind. Hoe kan dat nou? Het is weer bladstil, ongelooflijk. In de middag kunnen we echt zeilen, we sukkelen met 2-3 knoopjes voort, maar ook nog de goede kant op Happy! eind van de dag wordt de wind wel heel zwak ongeveer 3 km per uur, daar kun je geen boot mee voortslepen. De stroming grijpt zijn kans en verzet ons steeds verder , tijd voor de motor. We varen door het pikdonker,op 6 Nm parallel aan de drukke shippinglane naar Singapore. Dan om 0.00 uur 's nachts gaan we nog eens op herhaling, we krijgen iets in de schroef en de hele aandrijving blokkeert. Shit, shit, shit.We blijven dobberen, zoveel mogelijk van de shippinglane vandaan, maar dat gaat al direct mis. De wind houdt het voor gezien en we zijn stuurloos. Momenteel gaan er 20 schepen van links naar rechts voor ons langs, iedereen blijft keurig op zijn route, ineens zien we een hele toren aan lichten recht op ons afkomen. Het duurt even voordat we uitgevogeld hebben wat er precies aan de hand is, maar er komt en sleepboot met een lange sleep recht op ons af. Er komt een zuchtje wind en met de zeilen bak, kunnen we net wegdraaien. Dit is echt stressvol. Maar nu, door de stroming drifen we 1,5 Nm richting schepen , we komen veel te dichtbij, en Ja hoor, daar konden we op wachten, juist nu gaan er een paar oceaanreuzen naast hun baan varen. Ze komen nu al binnen onze veiligheidsmarge van 2 Nm. Alle alarmsystemen gaan af. Nu slaat wat mij aangaat toch de paniek wel toe. Als we niet oppassen worden we zo overvaren. Roderick start de motor, jammer dan als het bij de schroef misgaat, maar we moeten iets, en op heel lage toeren kruipen we uit de gevarenzone. Niet leuk!!! Echt niet!!! We laten de motor heel zachtjes aan, anders zijn we zo weer terug bij af. Roderick gaat wat slapen en ik loods hem door de nacht met aan alle kanten onweer..
Maandag, 25 november 2013. Ver weg van alle schepen, dobberen we op zeil een stukje verder. Straks wil Roderick onder het schip gaan kijken wat er nu weer aan de hand is, maar nu regent het en de zee is erg onrustig. Er komt een schip ons tegemoet. Hij wil duidelijk over ons heen. Let hier dan helemaal niemand meer op. Wij kunnen maar heel langzaam uitwijken en zij doen er nog een schepje bovenop.
R roept hem op over de VHF, zegt dat hij recht voor hun boeg zit en of zij zo vriendelijk willen zijn om uit te wijken. Dat doen ze dan.
Toch maar direct onder het schip om te kijken. Ik leg het schip bijna stil, midden in zee, en daar gaat hij weer met zijn snorkel en flippers. Dit keer zit er een hele bos visnet en allerlei draden om gewikkeld.
En nu zijn we weer onderweg, nog 284 Nm te gaan. We mogen er wat ons betreft nu wel zijn. Onze positie op de Zuid Chnese Zee is om 9.00 vanochtend LT is 01.33.907 S 107.43.347 E. Kijken wat we nu weer tegenkomen. Liefs van ons. R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten