maandag 19 augustus 2013

Dag Pacific Hallo Indian Ocean

dinsdag, 20 augustus 2013. Yes het is gelukt en hoe! De passage door Torres Strait, die we erg spannend vonden en ongelooflijk goed voorbereid hebben, was een EITJE!

We hebben de Pacific Ocean achter ons gelaten en zijn gestart met een nieuwe oceaan: Indian Ocean. Gisternacht hadden we het nog behoorlijk zwaar, in het donker door het Great North East Channel, je moet vlak langs de riffen. De maan zat gedeeltelijk achter de wolken, maar we hadden nog voldoende strooilicht, wel was het heel vochtig en dampig. Spannend ook, als er ergens een licht blijkt te staan, dat wij nergens kunnen vinden. Zijn wij dan verkeerd gevaren of staat dat licht gewoon niet op de kaart? Riffen, riffen, riffen, eilanden, eilandjes, koraalplaten net boven of onder water, rotsen, sommige boven, sommige onder water. Maar het ging prima! We hadden juist deze dagen gepland omdat het dan wassende maan is, zodat we nog wat verlichting in de nacht zouden hebben. Ongelooflijk veel stroming, dat kun je je niet voorstellen en het lijkt wel of het bij ieder eilandje of rif anders is, meer dan 30 graden verschil tussen waarheen je stuurt en waar je terecht komt.. We hebben secuur de snelheid in de gaten gehouden, de passage door het kanaal is ongeveer 22 uur, maar we willen bij daglicht aan het volgende deel beginnen, namelijk het smalste deel van de Torres Strait. En het klopte allemaal! We zijn zo trots op onszelf. We kwamen om 5 uur in de buurt van de entrance van het Prince of Wales Channel, toen ging de maan onder, nog anderhalf uur te gaan voor de zon opkomt, maar op dit punt konden we de lichten al onderscheiden, waar we tussen door moesten. Dan begint de dageraad, dus kun je in ieder geval de zee rondom je zien. Op het moment van binnenvaren was het net laagwater geweest, dus heel weinig stroom dit uur. Het ging super, de zon komt op, opaal groen water, schitterende kustlijn, kabbelende golfjes, daar zeil je dan heel stil in, de stroom neemt steeds meer toe, op een gegeven moment gingen we 2,1 knopen door het water, maar in werkelijkheid 8,8 knopen over de grond. Het kanaal zit vol obstructies, je moet dus heel goed op koers blijven. De grote zeeschepen maken hier ook gebruik van en passeren en uitwijken geeft nogal wat problemen. Dus toen de Australische Oorlogsbodem 266, Sirius, het zeiljacht Happy Bird meldde dat hij ons wil inhalen en of we alstublieft wat opzij willen gaan, doen we dat uiteraard met plezier. Er kwam op dat moment ook nog zo'n groot autoschip van af de andere kant. Dus helemaal naar de kant gevaren, het schip bijna stilgelegd, zodat ze beide makkelijk door konden. Geen Sandwich Happy Bird vandaag. Nu gaan we weer verder, we passeren Wednesday Island ( het eiland Woensdag) eens kijken wat de Indian Ocean ons te bieden heeft. Nog ongeveer 10 dagen te gaan naar het eiland Timor, we hebben er zin in!.Onze positie om 10.30 uur LT 10.33.189 S 142.06.377 E.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten