14 maart 2016, maandag, dag 14 oversteek St Helena naar Cabo Verde
Zondagavond was het echt dobberen geblazen. Zeilen veranderd en veranderd en veranderd. Om 21.00 uur heb ik het opgegeven, alles weggedraaid en de motor aan. He, he, rust. Als er geen wind staat en wel altijd golven klapperen de zeilen, de vallen tegen de mast, werkelijk alles rammelt, kreunt en slaat. Om 0.00 uur begint het te regenen, eerst een miezertje, maar dan het betere werk. Bakken naar buiten om water op te vangen, het schip rolt en schudt, dus alle bakken met touwtjes gezekerd. Vervolgens beginnen ze in no time vol te storten, dus alle lege flessen moeten gevuld, met een kan schep ik het water uit de bakken en in de 5 liter flessen, Roderick pakt de volle weg en zet een lege neer, zodra je die loslaat, waait die weg. We hebben hard doorgewerkt en meer dan 60 liter verzameld. Moe! Het is nu inmiddels 03.00 uur in de nacht. Het is zo donker, je kunt geen meter verder kijken. Toch gaan we ieder kwartier naar buiten om te controleren of er niet toevallig een schip langskomt. Eens moeten we er toch een tegenkomen. De hele nacht dus niets, net zo min als de 2 voorafgaande weken. Maar toen we vanochtend de flessen water in de tank aan het overhevelen waren, kwam er toch ineens een vrachtvaarder voorbij, op weg van Afrika naar Brazilie. Je moet zo oppassen, dat je niet te gemakzuchtig wordt, als je al die tijd geen scheepvaart tegen komt. Wij blijven wacht houden, iedere nacht om de beurt. We hebben onze klussen weer gedaan voor vandaag, de watertanks zijn weer tjokkevol en net heeft Roderick ook weer lopen slepen met de grote dieseljerrycans vanaf het voordek. We zijn er weer klaar voor. De motor gaat weer een poosje uit, we dobberen weer rustig verder. Het is dichtbewolkt, overal om ons heen zit regen, uiteraard blijft het warm, we zitten recht boven de evenaar. Om 12.00 uur hebben we 108 Nm erbij, voornamelijk op de motor dit keer en staat het totaal op 1420 Nm. Onze positie is 02 13.00N 019 46.00W langzaam komen we dichterbij. R&Y
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten