donderdag 6 september 2012

Woensdag, 05 september 2012

Woensdag,05 september 2012, Suwarrov.
Roderick is weer aan het stoeien geweest met de SSB radio, dit keer het gedeelte dat zich achter in de hut bevindt. Dus eerst weer de hele hut leeg slepen, dat is altijd zo balen. Maar hij heeft het gevonden! Een of andere connectie is losgetrild, nu doet de radio het weer als een tierelier. We kunnen weer email verzenden en ontvangen en toen we vanavond naar het Pacific Net luisterden en hij om een radiocheck vroeg, kregen we reactie's van overal vandaan. Robin zat vlak bij Samoa, Brio bij Niue, Legacy is nog onderweg op zee en we konden ze allemaal goed verstaan. Roderick weer blij en ik ook weer blij. 's Middags zijn we een eilandje om gegaan, het rif was bijna drooggevallen, dus je waadt gedeeltelijk door het water, andere stukken over het loeischerpe koraal, er zijn overal poeltjes met vissen, allerhande verschillende soorten koraal. Als je door het water loopt, moet je oppassen, dat je niet uitglijdt over de zeekomkommers, die hier overal op de bodem liggen. Duizenden kleine, maat hondedrol, maar ook enorm grote, wel 50 cm lang en 15 cm dik. Sommige stukken konden we alleen maar door het water verder, hier is het zo dichtbegroeid. Terwijl we een lastige bocht nemen over het koraal, oppassen om niet van het rif af te vallen, niet je handen of voeten open te halen aan het scherpe koraal en niet in de dorens van de bomen te blijven hangen, begonnen de vogels, die hier hun nesten hebben, een soort zwarte Sterns, luid krijsend duikvluchten op ons te maken. De eerste keer schrok ik me dood, ik had hem helemaal niet aan zien komen. Aan het eind nog even op het bankje bij de haaien zitten kijken. Terug op de boot, wil ik nog even zwemmen, dat kan nog net voordat de zon te laag staat. Zoals gebruikelijk eerst even om je heen kijken, voordat je je met beleid erin laat zakken. Ik heb 1 flipper in het water, komt er ineens een haaiekop onder de boot vandaan. Even wachten maar. Black Tip haaien zijn niet agressief, maar om hem nou op zijn kop te springen... Ik snorkel in de buurt van de boot, er is genoeg te zien, ik zie een mooie vis, pak mijn fotocamera, terwijl ik op de vis focus, komt er ineen vlakbij een haai voorbij zwemmen. Oeps! Even slikken, maar ik houd altijd maar in gedachten, dat als die haai mij wil hebben, hij toch veel sneller en sterker is, dus kan ik beter rustig blijven en in die tijd kan ik dan ook nog wel even een foto maken. Zo gezegd, zo gedaan. Niet gedacht dat ik dat ooit zou durven. De foto is goed gelukt, die zien jullie te zijner tijd wel op de website verschijnen.

Donderdag, 06 september 2012, Suwarrov.

Nu de voorlopig laatste klus nog, het grootzeil repareren. Eerst moet het zeil uitgerold, dan uit de gleuf van de mast getrokken worden. Dat is op zich al een aardige klus, maar we moeten ook oppassen dat de wind er geen vat op krijgt, want dan gaat het schip zeilen. We zetten het gedeeltelijk op de giek vast en vervolgens gaat Roderick in de brandende zon op het dak het zeil aan elkaar naaien. De wind komt steeds steviger opzetten, dus hij moet een beetje doorwerken. Als de heleboel weer aan elkaar genaaid is, moet het zeil weer in de mast geschoven worden. Dat geeft nog een aardig probleem. Ik moet het naar boven lieren, terwijl Roderick het geleidt. De lier staat op het dak van de kajuit, eigenlijk net boven mijn macht, normaal ga ik gewoon tegen de zijkant van de kajuit aan hangen, maar dat is met mijn gekwetste buikje niet mogelijk. Het kost me de grootste moeite om het zeil te omhoog te hijsen. Maar weer klaar! Vanmiddag zouden we met 2 dinghy's naar een rif verderop varen om daar te gaan snorkelen, maar het begint zo te waaien, dat we dat maar achterwege laten. Als vervanging nemen we een lekker glas Tahiti drink, een soort Rumpunch, installeren ons met een boek op de kuipbank en daarbij blijft het voor vandaag. Morgen weer een dag ( hopen we). Het boek van Dean Frisbie heet trouwens Island of desire. Voor wie geïnterresseerd is. Wordt vervolgd Yvonne

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten