maandag 3 juni 2013

zondag 2 juni 2013 5e dag onderweg naar Nw Caledonia

Nou dat was niet simpel gisteren, De zee was zo onstuimig, hoge golven, veel brekers, harde windstoten. Kortom geen plezierritje. Iedereen weet zo langzamerhand dat je in het schip op zee je altijd met 1 hand vast moet houden als je loopt, maar nu kon je ook al niet meer stilstaan. Benen wijd uit elkaar, knieen tegen de bank, buik tegen de tafelrand, een hand vast en nog duikel je om. Op de bank zitten was er ook al niet meer bij, we gleden er zo vanaf en in bed lagen we te stuiteren. Stuiteren deed het schip zelf ook, we donderden af en toe weer van een golf af, werden op onze kant geragd en alles waarvan we dachten dat het goed zeevast zat, bleek toch nog los te kunnen. Brekende golven komen met donderend geweld tegen de romp, gatsie. 's Nachts ging de wind wat liggen, maar de golven bleven en zoals al 100 keer gezegd in het pikkedonker. Als je dan op z'n kant gegooid wordt en de koekepannen en bakplaten door de kajuit vliegen met veel geraas, krijg je bijna een hartverzakking. Eigen schuld, de veiligheidspal zat er niet op.Nog ernstiger als er een luide bonk, echt keihard, op het voordek klinkt en je kunt niet zien wat er aan de hand is. Maar nergens barsten of water. Vanochtend bleek dat onze misthoorn uit de mast gesprongen is en is gaan zwemmen. Nu zondag ging het een stuk lekkerder, de golven pesten ons nog steeds, maar er scheen een bijzonder aangenaam zonnetje, dat maakte het meteen binnen 26 graden. Er komt nog meer rotweer, dus vandaag gebruikt om extra te rusten, wat vooruit te koken, en de afwas beet te pakken van de afgelopen dagen. De heetwatergeiser werkt op de motor en die hadden we al 3 dagen niet gebruikt en om nu met ketels heet water te gaan jongleren zagen we niet zitten. De motor moest vanmiddag toch aan, dus de verzamelde afwas beetgepakt, getracht het af te drogen en in de kastjes te stoppen per 2 kopjes, maar dat lukte niet zo. Onze keukenkastjes zitten aan de stuurboordkant, in dit geval de hoge kant, die ook steeds door de golven gebeukt wordt, Dus kastje open, met een hand, met de andere de kopjes, die eruit willen springen tegenhouden en dan met de 3e? hand de nieuwe kopjes er in proppen. Kortom 2 uur lang kopjes achter na gezeten door de kajuit, de hele bestekbak van de vloer geraapt, de scherven van de onbreekbare borden geruimd. Zeg nog eens dat we op vakantie zijn. Dan eindelijk klaar, tijd voor een beetje rust. Begint ineens de motor te pruttelen Vervuilde diesel! De motor heeft pas nog een onderhoudsbeurt gehad en doet het altijd als een zonnetje. Ben hartstikke trots op hem, dat het hem uiteindelijk toch gelukt is. Nu gaan we moe de volgende nacht in, kijken wat die ons weer brengen zal. Nee we vervelen ons echt niet. Ons totaal vanmiddag na 4 dagen was 434 Nm,, 127 Nmijl dus deze dag, niet verkeerd. Positie om 12.00 LT 28.51 S 170.51 E. Liefs van ons. R&Y

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten