Vrijdag, 31 augustus 2012, onderweg van Bora Bora naar Suwarrov.
We hebben de afgelopen nacht mooi door kunnen zeilen, wel natuurlijk af en toe een squall, maar de frequentie hiervan was een stuk minder, de zee is wat verder tot bedaren gekomen. Er zijn nog wel flinke golven en af en toe een echte rot golf. Maar we gaan lekker door. Overdag is het lichtbewolkt, dus de zon brandt niet zo, de zee neemt nog wat af, de wind neemt nog meer af, nu zetten we de werkfok bij op het voorstag, uitgeboomd aan de loefzijde en varen met 2 voorzeilen ieder naar een kant als een melkmeisje over de oceaan. Butterfly sailing noemen de Engelsen het, zeilen als een vlinder, klinkt ook leuk. Heel relaxed maar de snelheid is danig afgenomen, dit etmaal 108 Nmijl afgelegd, wel hebben we wat extra rust uurtjes in kunnen lassen. Maar 1 minpunt vandaag, tijdens het koken, rolt alles onder je handen vandaan, het vereist dus heel wat planning en denkwerk vooraf om een lekkere maaltijd in elkaar te draaien. Het eetplan is nasi met gekookte eieren, een chinese pindasaus en zoetzure/sambal komkommer. Ik heb maar een klein werkblad en 2 kookpitten. Alles wat klaar is staat strategisch in de gootsteenbak. De eieren zijn al gepeld en doormidden gesneden, de saus (best lastig zonder Conimex en Calvé)in het pannetje er naast, de komkommer lacht ons toe, alle gebruikte flessen smaakmakers staan in de andere gootsteenbak,alleen de rijst moet nog op de borden, die op een antislipkleedje staan. Ik maak de klem los, die de pan op zijn plaats houdt, pak de hete grote koekenpan en een dikke golf dreunt opzij tegen het schip en laat ons behoorlijk slagzij maken. De pan schiet uit mijn handen, glijdt verticaal achter het gasstel en de oven, alle nasi op de bodem erachter. Balen!Balen!Balen! Een paar schepjes weten te redden, we hadden toch nog een heerlijke maaltijd en Roderick nog heel veel werk achteraf, want ik kon er niet bij, daarbij kan ik ook die beweging (gelukkig nog) niet maken. Onze positie om 11.00 Lokale tijd was 14.07 S 157.39 W. Het blijft verder rustig, we zeilen langzaam maar gestaag de goede kant op met 4,5 knopen. We hadden gehoopt of eigenlijk verwacht walvissen tegen te komen onderweg, dus de fototoestellen zijn geladen en startklaar, maar niets ervan. Rond deze tijd moeten ze hier rondzwemmen. Bij Bora Bora werden ze al regelmatig gezien, er kwam bericht van Suwarrov, dat ze daar ook waren, maar het spectaculairste bericht hoorden we over de SSB radio vorige week. Een katamaran was onderweg naar Suwarrov en hoorde een vreemd geluid. Na veel speuren ontdekten ze wat het was: Er zwom een baby-walvis onder de boot tussen de drijvers. Ze schrokken zich rot, want waar was Mama? Nou die scheen het wel best te vinden, dus de baby heeft daar lange tijd meegezwommen. Geen centje pijn dus. In Niue was een walvis zo dicht bij de boten gekomen, dat hij verstrikt raakte in een lijn van de mooring, waaraan een zeilboot afgemeerd lag. Toen hij wegzwom trok hij de meerlijn mee en de boeg van het schip onder water, maar ook dit is goed afgelopen. Maar tot nu toe geen walvis te zien, een compleet lege zee, alleen de overslaande golven laten een spoor van kleine inktvisjes op ons schip achter. Vanaf 18.00 uur gaat de motor aan, de wind is op! Over een bijna gladde zee varen we op de motor onder het schijnsel van de volle maan verder.
Zaterdag, 01 september 2012, onderweg van Bora Bora naar Suwarrov.
Het leuke van volle maan is, dat de maan opkomt op het moment dat de zon ondergaat en dat de maan pas verdwijnt als de zon weer opkomt. Beide konden we prachtig zien vanaf ons balkonnetje. Vanaf nu komt de maan iedere dag een uur later op, dus vaar je na zonsondergang steeds langer in het pikdonker. Het zonnetje schijnt nu als een tierelier, maar we varen nog steeds op de motor, wel staan de beide voorzeilen uit, voor geval dat de wind toch nog terugkomt. Vanochtend zijn de grens van 5000 meter diepte gepasseerd. Toch niet te geloven 5 kilometer diep water! Ik denk niet dat ik met mijn tenen bij de grond kom....Onze positie om 11.00 LT is 13.48 S 159.20 W, het afgelopen etmaal hebben we 105 Nmijl afgelegd. Nog 233 Nmijl te gaan, een 400 km dus. Wordt vervolgd Y
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten