dinsdag, 1 mei, dag 26. Zo de hele nacht weer op de motor gevaren, we lagen zo ongunstig in de golven en het gebonk en geklapper maakt je gek. Onze dieselvoorraad is al aardig geslonken, maar de vooruitgang is niet navenant. In wezen varen we van windstilte naar windstilte. Wat dat aangaat boffen we niet. We houden het weer, lees wind, heel goed in de gaten, volgens de gribfiles moesten we een paar dagen terug midden in een windveld van 15 kn. zitten, wat continue door zou gaan. Nou qua positie zaten wij daar wel, maar de wind niet. We hebben ook nog backup van Dennis, maar mooi niks! Nu wordt er voor de komende dagen ook weer geem wind verwacht, dus gisteravond zolang mogelijk "doorgezeild", maar de wind is zo zwak en komt nu uit het zuidoosten, dan uit het zuidwesten en af en toe uit het noorden. Roderick heeft urenlang de koers gecorrigeerd en toen ik vannacht overnam, was hij compleet op. Dus verder op de motor. Bij het eerste daglicht heb ik alle zeilen weer opnieuw gezet en zowaar pak ik af en toe een zuchtje. De snelheid over de grond was 1,7 kn, daarvan is 1,4 door de stroming, dus kun je nagaan. Maar in ieder geval stond de motor uit en werd een deel van het geklapper opgevangen. De koers passen we aan al naar gelang waar de wind vandaan komt. We gaan zo langzaam, dus er kan ook niets misgaan. We moeten samen aan de lage kant blijven zitten anders klapt het zeil direct dicht. Roderick heb ik bijna de hele nacht door laten slapen, omdat de motor aanstond, heb je ook electriciteit genoeg, dus ik ben de hele tijd met de computer in de weer geweest. De website is ook weer bij, compleet met alle foto's, dus als we aan land zijn, kan die direct gepubliceerd worden, mits ik Internet access heb. Wat een heel vreemde gewaarwording was: Bij ons was het net 30 april geworden, horen we over de SSB via Radio Nederland de Koningin iedereen hartelijk danken voor de geweldige ontvangst en de fijne dag. Dan realiseer je je echt dat je ver in afstand bent en dat tijd maar heel relatief is. Verder overdag een paar vislijnen uitgezet. Normaal doe ik dat niet, want wij hebben de sleepgenerator aan een lange roterende lijn achter het schip hangen om electriciteit te genereren, maar die hebben we nu binnen gehaald, want die geeft weerstand en kost een halve tot hele knoop snelheid. Als we die nu in het water hangen, liggen we stil. Dus vissen...nou om ons heen sprongen er overal vissen boven water,(mooi maatje), die hebben zich waarschijnlijk het scheur gelachen. De laatste tijd nog niet zoveel vissen gezien. Echt uren lang sprongen ze om ons heen uit het water. We hebben dus omelet gegeten. En nu zowaar de laatste uren hebben we een beetje wind, de gennaker blijft vol, we gaan de goede kant op, overal om ons heen buien, daar komt die wind ook vandaan. Langzaam maar gestaag vorderen we, maak jullie niet ongerust als ik schrijf dat we op moeten passen dat de diesel op gaat, we komen er echt wel. Alleen is het voor ons een voortdurend punt van aandacht en keuzes maken of we wel of niet de motor bijzetten. We zijn weer 60 Nm dichter bij de bestemming gekomen, nog 777 te gaan. Onze positie om 0.00 UTC 09.40 S 126.17 W. Liefs R&Y.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten