vrijdag 3 juni 2016

03 juni vertrek Dieppe

03 juni 2016, oversteek Azoren Anjum, dag 20, vertrek Dieppe, Frankrijk
Het is nu vrijdag en ineens is er een gaatje om te vertrekken, gisteravond alles al voorbereid, Roderick heeft nog 100 keer de weerprogramma's bestudeerd, het is niet ideaal, maar meer smaken hebben we niet, we gaan ervoor. Snel vanochtend nog een paar broden en vers fruit ingeslagen, verder hebben we niets nodig. Om 11.00 uur gooien we los, hoewel dat starten we, zoals gezegd liggen we met zoveel extra lijnen vast en die hebben zich door het continue gehots zo vastgetrokken. En zo maar losmaken kan ook niet, want er staat nog steeds een flinke swell in de haven, die zodra we een beetje slek geven het schip tegen het buurschip wil duwen. Met veel moeite komen we zonder schade weg, dat is de eerste stap. Nu naar buiten door de branding, de golven staan recht de havenmond in, Roderick moet als een gek sturen om tussen de pieren te blijven. De stroom verzet ons 45 graden naar het westen. Nou we hotsen weer op zee, de golven zijn niet meer zo extreem, maar er staat nog altijd 15 knopen wind en golven en stroom recht tegen. En het is koud, koud! De motor laten we continue bij staan, morgen komt er weer meer dan 20 knopen wind uit het NW, voor die tijd willen we het Nauw van Calais door zijn. Het zijn slopende weken de laatste tijd, we zijn vermoeider, dan dat we de hele Indische Oceaan overgestoken zijn en daar hadden we onderweg ook storm en 6 meter hoge golven. Het is waterkoud, misschien 9 graden, grauw en grijs, we hebben nu al 3 weken geen zon gezien. We hebben regenbuien rondom en het vocht druipt van het schip. Het is inmiddels ook een heel dure trip aan het worden, we hebben meer diesel gebruikt als het afgelopen jaar, we blijven tanken (iedere keer weer 200-250 euro) en helaas krijgen wij het ook niet voor niets, dan komen de dure havenkosten er nog bij, Dieppe is 35 euro per dag, maar Falmouth 35 Engelse Ponden, dat is 50 euro per nacht, doordat we zo lagen te bokken en te raggen zijn er maar liefst 3 stootwillen geklapt, dat is voor het eerst dat we dit meegemaakt hebben. Onze beide grote ronde stootwillen (90 en 60 euro) en gisteravond eentje, die nog bijna nieuw was (45 euro), zo komt Jan Splinter niet door de winter.
Het is inmiddels 17.30 uur, we gaan met een vaartje van 3,5 kn redelijk op goede koers, motor vol aan, zeilen op, ineens zien we een scheur in het achterlijk van het grootzeil. Kan er ook nog wel bij. We laten het zo lang mogelijk bij staan. We hadden als uitwijkmogelijkheid op de havens van Duinkerken en Calais gerekend, maar die zijn beide voor passanten gesloten deze maand. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Misschien dat we morgenmiddag een stop in Nieuwpoort maken. Onze positie nu (17.30 uur, zelfde tijd als bij jullie) is 50 16,13N 001 12.70E. R&Y coming closer….