woensdag 20 april 2016

dag 10 oversteek CV naar Azoren

Dag 10 oversteek Cabo Verde naar Azoren, woensdag 20 april 2016.
Gisteren schreef ik dat we onder de breedtelijn van 29 graden Noord wilden blijven, dat moet zijn 27 graden, gewoon een typefout. In het begin kwamen we nog een beetje de richting op, maar allengs blies het allerlaatste beetje wind ook zijn laatste zucht uit. Door de golven schommelt het schip en de slap hangende zeilen raggen tegen de verstaging aan, daar word je zo zat van, maar je hoopt altijd dat de wind weer terug komt. Niet dus. Eerst de hele handel klein gedraaid, om nog een beetje grip op alles te houden, maar er was geen beginnen aan. Dan alles helemaal maar weggedraaid en zien waar we uitkomen. Als ik als eerste in bed lig, wacht me bij het opstaan een verrassing: we zeilen, en wel met 2kn. (3,5 km per uur) Wauw, in ieder geval is de herrie dan opgehouden. Het feest mocht niet zolang duren, de snelheid neemt af naar 0,8 kn, (1,5km) dan ben je gewoon onbestuurbaar, maar geen risico om boven de 27e graad te geraken. Waar we wel komen, zal de tijd ons leren. Mijn hele wacht ben ik bezig geweest met zeilen zetten, veranderen, indraaien, uitdraaien, losser, vaster en met de hand sturen om ieder zuchtje te vangen, je kunt het gewoon niet uitstaan, dat je er geen vat op krijgt. De enkele zuchtjes wind van 3 kn komen de ene seconde invallend op 60 SB en het volgende op 185 gr. en dan valt alles weer bak. Ik heb tot 6 keer toe een rondje van de zaak moeten maken om weer een beetje op koers te geraken. Het was volle maan, de zee helder verlicht, meteen handig voor de uitkijk, hoewel we het laatste en enige! schip een aantal dagen geleden hebben gezien. Maar je weet nooit! We houden altijd zelf nog uitkijk, niet alle schepen voeren AIS, zeker de vissers niet. Je wordt wel flauw van dit gedobber, het kost een hoop energie en levert niets op. Op het radionetje vanochtend beloofde Warren van de Nightfly dat wij om 12.00 uur 10 knopen wind gaan krijgen. Daar houd ik hem aan. Ik was toch al jaloers, zij liggen 200 Nm achter ons en hadden een lekkere wind (vorige keer was het omgekeerd, zeilden wij lekker en gingen zij op de oceaan de onderkant van de boot maar afkrabben, ze lagen toch stil), zij zeilden er nu lustig op los en ineens waren er 2 walvissen naast hun schip, ze konden niet meer uitwijken en gingen er tussendoor! Warren zei al: Maria zit te juichen op de boeg. Bofkonten! Maar nu genoeg geklaagd, om 10 uur kwam er wind en direct 9/14 knopen, blij!!! Als de sodemieterij de zeilen aangepast, genua indraaien en naar de andere kant, grootzeil vol, bulletalie erop en daar gaan we. Dan ziet de wereld er ineens veel plezieriger uit. De wind bleef vrijwel constant uit dezelfde richting, dus ik lag heerlijk op de kuipbank te soezen, terwijl Roderick de wacht hield. En we gaan nog steeds. Om 15.00 UTC, woensdag, is onze positie 26 04.84N 027 36.94W. Nu verder het windgebied afwachten, dat vannacht moet gaan passeren tot morgennamiddag en dan kunnen wij met de ZuidWestenwind mee naar het Noorden. Het leven is weer zonnig, we hebben net lekker warm gegeten en sparen onze energie voor de komende dagen. Tot de volgende keer. R&Y.