zondag 24 januari 2016

Oversteek naar Sint Helena, dag 1

Zaterdag 23 januari 2016, vertrek RCYC, Kaapstad, Zuid Afrika.
Er is er een jarig Hoera, Hoera, dat kun je wel zien dat is zij!!!! Nou dat kun je zeker wel zien, wat een oude kop in de spiegel, de laatste dagen waren zo doodvermoeiend. En die rot wind al die tijd….rot wind? Er is helemaal geen wind, het is doodstil! We hadden berekend, dat er bijna geen wind zou zijn, maar je kunt het haast niet geloven. Gauw klaarmaken, eindelijk kan Roderick de rubberboot afspuiten en fatsoenlijk afdekken, dan het gebruikelijke zeilklaar maken. Om 8.00 uur manoeuvreren we netjes uit de box en gaan we naar de tanksteiger. Wat een mazzel dat er geen wind staat en het is nu ook doodtij, vandaar dat we om deze tijd een afspraak gemaakt hebben. De route tussen de steigers door is erg nauw en we moeten achteruit langs de tanksteiger. Gaat allemaal van een leien dakje. Er kan nergens meer een drupje diesel bij. Om 9.00 uur verlaten we de marina, dan toestemming vragen om de grote haven door te varen en daar gaan we. Ook buiten treffen we een gladde zee, wat een verschil. Alle stootwillen en lijnen netjes opbergen, we zijn er klaar voor. Tijd voor koffie met gebak (hebben we gisteren nog meegesleept op de fiets). Ook buiten is er bijna geen wind, dat betekent ook de motor aan. Ik sta binnen nog de laatste kleding en kadootjes weg te werken, dat moet met zorg, want nu varen we op de ijskoude Benguela stroming en omdat de boven temperatuur zo hoog is, krijgen we last van veel condens. Werp ik een blik naar buiten, zie ik daar nou een walvisspuit? En ja hoor, 100 m verderop zwemt een Southern Right Wale, toch een Walvis voor mijn verjaardag. Vanaf 14.00 uur kunnen we verder alleen op de zeilen, het gaat lekker. Roderick gaat de aquagenerator monteren met daarop het sleeplog van Willem, helaas het werkt vrijwel niet, het log is te ligt, jammer maar we hebben het in ieder geval geprobeerd. Om beurten gaan we een paar uur vooruit slapen, want we moeten nu weer de nachten door. We hebben trouwens ons hele vaarplan omgegooid, we gaan eerst naar Namibie. Als we rechtstreeks naar St Helena varen komen we op de 5e dag in een gigantisch golvengebied terecht, wat bijna de hele breedte van de oceaan beslaat. Swell, ontstaan door een storm bij Patagonie, die trekt richting Tasman Zee, we kunnen dit niet vermijden. Maar de swell, de oceaandeining, wordt verwacht van 4 meter hoog, dat is een gemiddelde, dus golven kunnen ook de helft lager of hoger zijn daarbinnen, dan praat je ineens over golven van 6 meter, daarbovenop komen dan de windgolven en het effect van stroming en getij. Nu varen we direct richting Namibie, om precies te zijn naar Luderitz, daar hopen we over 4 dagen de baai binnen te lopen, waar we beschutting kunnen vinden tegen de ZuidWest swell. Vanochtend over de radio contact met een andere cruiser, die daar net vandaan kwam, hij was er erg enthousiast over. Nou dan doen we dat toch. Plannen zijn er om gewijzigd te worden. Vannacht volle maan en een helder verlichte zee, vanaf 03.00 uur moest de motor weer bij, de wind wordt te zwak en we moeten om op tijd Luderitz te bereiken een snelheid blijven maken van 5,5-6 kn. (Nog even een reminder: 1 knoop snelheid = een Nautische mijl afstand = 1,85 kilometer). Onze positie op 24 januari om 12.00 LT (UTC 10.00 uur) is 31 48.55S 016 53.56E, we hebben de eerste 152 Nm afgelegd. We gaan lekker door, de wind over water is ijzig koud, we dragen onze Noorse Pakken en Roderick is een heerlijke bonenschotel aan het fabriceren. Tot mails Roderick en Yvonne.