maandag 2 juli 2012

maandag 02 juli Manihi

Maandag 02 juli Manihi, Another day in paradise! Vandaag hadden we een heel leuke ontmoeting. We gingen met de dinghy een stuk langs de kust om het eiland te bekijken. Overal geulen naar de oceaan, uitgestrekte riffen, en Oh, wat een koraalkoppen! Overal om je heen zie je ze door het water schemeren, één zagen we niet, die raakten we met de buitenboordmotor en die steekt maar 30 cm in het water. Een buurboot, een grote katamaran, draaide door de wind om zijn anker en dreef toen boven op een coralhead, met aan beide kanten een drijver, die hadden de grootste moeite om veilig weg te komen. Mensen met snorkels in het water, die aanwijzingen gaven, ze zijn er ook weer goed weg mee gekomen. We voeren met de dinghy voorbij een soort overdekt terrasje aan het water, er zaten mensen met kleine kinderen, dus wij zwaaien, vlak erna keerden we om en kwamen wat dichter langs. We raken aan de praat en vertellen wat, zegt die meneer ineens: Zijn jullie Roderick en Yvonne van de Happy Bird? Wij hadden voor aankomst een email gestuurd naar iemand die hier een zender heeft, die bij het Sailmailcircuit hoort. We hadden geschreven dat wij Manihi zouden aandoen en tegelijk wilden wij hem bedanken voor de goede service van Sailmail Manihi. En dit was nu toevallig Xavier Michel. Wij werden direct uitgenodigd om even aan land te komen, er zaten baby's en peuters, en 2 schattige Cocker Spaniëls, die erg blij met ons bezoek waren. Xavier en zijn vrouw wonen hier, zij hebben 6 jaar geleden dit eilandje gekocht, een atol is net een kralenketting, allemaal eilandjes aan elkaar geregen. Zijn vrouw werkt nog als advocaat in Papeete, Tahiti en komt ieder weekend over gevlogen er is een airstrip aan de andere kant van de lagune, dan haalt hij haar met de speedboat op. Hij beheert hier de Sailmailzender, zij hebben het eilandje gedeeltelijk ontgonnen en een beelsschoon huis erop gebouwd met alles erop en eraan. Enorme zonnepanelen zorgen voor de energie, samen met een windgenerator en een watergenerator, die geplaatst is in de geul naar de oceaan, dus altijd stroming, eb of vloed. De kinderen en kleinkinderen weten dit plekje ook te vinden en komen vaak logeren, een stel kwam uit Dubai, het andere uit Brussel. Er is onder de palmen een kinderspeelplaats gebouwd en zelfs een kleine kapel, alles van natuurlijke materialen. Helemaal onze stijl, zo mooi. Hij gaf ons ook een rondleiding om de zender te zien en even later naar zijn huis, waar we met de hele club nog een drankje gedronken hebben, totdat bleek dat zijn vrouw binnen een half uur op het vliegveld moest zijn, ze liep nog in bikini met natte haren. We mochten rustig nog blijven, maar natuurlijk zijn we weggegaan. In huis hingen ook allemaal schilderijen van de stripboeken van Kuifje, die Xavier in de avonduren schildert als hij alleen is. Zeker niet onverdienstelijk en ook direct een leuk gespreksitem voor Roderick. Kortom weer een heel speciaal moment in ons reizigersbestaan. Eenmaal terug weer even gezwommen, het gaat echt best wel goed, alleen merk ik dat de linkerkant minder krachtig is dan rechts en dat ik daardoor in een rondje zwem. Ik zwem met een snorkel op en met mijn gezicht in het water in verband met de koraalkoppen, die wil ik wel heel graag ontwijken, ik zwem recht richting schip, denk ik, maar maak een grote bocht. Dus dat moet ik wel even in de gaten houden. Jammergenoeg hebben we hier geen Internet, want ik sta te popelen om de foto's te publiceren. Trouwens niet vergeten ook nog het laatste stukje van de Marquesas te kijken, daar komen schitterende plaatjes van Daniëls Bay op. Zo tijd om me op de kuipbank te installeren, ik vind dat ik al heel veel aan kan, maar moet toch echt 's middags een paar uur rusten. Maar dat lukt prima. Groetjes Roderick en Yvonne

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten