donderdag 28 juni 2012

28 juni 2012 Onderweg naar de Tuamotu's

Donderdag, 28 juni 2012, nog steeds onderweg naar de Tuamotu's, vanaf maandagavond de motor aangehad, er is werkelijk geen greintje wind, de zee ziet eruit als Moiree-zijde. Er zijn geen windgolven, maar de continue oceaandeining is er wel. Als je dan ligt te dobberen, vallen alle zeilen weer in en met een klap weer de andere kant op, een schip komt namelijk altijd dwars op de golven te liggen, als er geen voortgang is. Maandagnacht dus de hele tijd op de motor gevaren, dinsdagoverdag weer niets, af en toe geprobeerd op zeil wat verder te drijven, maar na zonsondergang hadden we er genoeg van, de motor moet toch regelmatig aan om ons van stroom te voorzien, als er geen wind en geen voortgang is, waardoor de sleepgenerator ook geen ampères levert. Het schiet dus niet echt op, vanaf dinsdagnacht continue de motor aangehad, het is ongelooflijk, er staat geen zuchtje wind, geen beest te zien, een compleet lege oceaan, woensdag overdag ook de hele dag op de motor, we worden hier wel flauw van. We halen nieuwe weerberichten op met de SSB, het blijft knudde en straks gaat er wel wat wind komen, maar die is dan recht tegen, dat zou betekenen nog 2 dagen motoren. Daar hebben we geen zin in, dus we hebben het vaarschema omgegooid, vannacht om 24.00 uur hebben we de motor uitgezet, de zeilen staan alvast aan de goede kant, als er een zuchtje komt, varen we nu verder pal west naar het eiland Manihi. Op deze breedtegraad komt er wat wind en daar gaan we dan gebruik van maken. En dat is gelukt, de eerste uren heel langzaam met 2 knoopjes per uur, maar daar zijn we al heel blij mee. Vanaf 12.00 uur,donderdag, zet de wind echt lekker door, en gaan we met alle zeilen vol, genua, kotterfok en grootzeil, richting Manihi, dat pal west van ons ligt. Onze positie is om deze tijd 13.54 S 142.56 W . We hebben nog zeker 2 dagen nodig en moeten dan op de juiste tijd de pas door om in de lagune te kunnen komen, dat wordt nog een flink gereken, we vinden dat ook heel spannend, er staat zo'n waanzinnige stroming in zo'n pas, dat het schip compleet onbestuurbaar wordt, daarom moet je er doorheen precies op de kentering van het tij, met slack dus. Verder zijn er in de lagunes overal koraalhoofden, hoge torens van koraal, net onder water, die niet op de kaart staan. We zijn er best wel een beetje zenuwachtig voor. Maar het is een heel apart gebied, dus we willen zeker een paar eilanden aandoen. Het is nu ook broedseizoen voor de haaien, die allemaal naar de atol lagunes vertrekken. t Zal mij benieuwen. We zeilen nu dus weer lekker door, het is met het luie leven weer gedaan, ik heb net brood gebakken, er staan 3 geurige broodjes uit te dampen, die zullen waarschijnlijk geen lang leven hebben, de thermosfles met eigen gemaakte Yoghurt staat te rijpen, gisteren heeft Roderick in een stortbui weer 30 liter water opgevangen in emmers, we zijn er maar druk mee. Tot zover voor vandaag, groetjes R&Y