dag 1 Luderitz St Helena
Zo we hebben hem weer aardig geraakt de laatste week, alles moest lopend over een lange steiger en via de rubberboot naar ons hol gesleept.
We zijn mudvol voorraden. We praten dan wel over 180 liter diesel, 200 liter tapwater, 60 liter mineraalwater, een aanvulling van 30 blikken, flessen tomatensaus etc, keukenrollen, wc papier, kilo's meel, koekjes, yoghurt, fruit en groenten. We hebben het allemaal weer overleefd. Namibia, Luderitz met name, was een aangename verrassing, leuk dat we deze plaats nog hebben aangedaan. Nu zijn we gereed om af te reizen naar het Noordelijk Halfrond.
Dinsdag 09 febr 2016 om 13.00 uur zijn we vertrokken uit Luderitz, Namibia.
De dag is zoals gewoonlijk vroeg begonnen om 08.00 uur zijn we al onderweg naar de Port Captain, de Immigratie en de Customs.
Om 10.00 uur is de clearence achter de rug, we maken nog een laatste stop bij de Spar Supermarkt voor verse broden, vlees en fruit.
De laatste Namibian munten geef ik aan een dame die iets onduidelijks aan het verkopen is op straat. De een heeft wat gekookte maiskolven, de ander is 6 eitjes aan het koken in een blikje op een barbecue voor de verkoop. Dat zie je hier overal. Dan ga ik de laatste spullen wegstouwen en Roderick gaat aan de slag met de rubberboot, die moet leeggemaakt, aan dek gehesen, schoongeschobd, vastgesjord en afgedekt worden, daar is hij ook nog wel een poos mee zoet. Maakt niet uit, voor 12.00 uur willen we hoe dan ook niet weg, dan razen nog net de laatste hoge swellgolven van weer een ander gebied uit en meteen erachter aan gaan wij weg. Er is licht weer voorspeld, dat kost wat snelheid, maar dat is ook wel lekker relaxed om mee te beginnen. De zon straalt, maar er waait een waterkoude wind, ik zit te rillen in mijn lange broek en fleecejack, er zijn duidelijk zwaardere maatregelen nodig. Het is een leuke oceaan om over te varen, de South Atlantic, vol zeeleven. In het begin zien we grote groepen zeeleeuwen, kleintjes, met elkaar spelen, dartelen, jagen, Zo'n groep bestaat wel uit 60-100 dieren, Roderick heeft nog bezoek gehad van tientallen dolfijnen, we zagen een grote Zonnevis (sommigen noemen hem Maanvis) zwemmen, zo een halve vis met een grote rug en buikvin, die op zijn zij gaat liggen opwarmen en grote aantallen vogels, genten, kleine vogeltjes, albatrossen, heel gaaf. We hebben een stuk kunnen zeilen, daarna moest de motor weer bij, dan weer zeilen en in de nacht alleen nog maar de motor. Veel scheepvaartverkeer in de nacht, van alle kanten kwamen ze op ons af.
Woensdag, 10 febr. nog steeds wind of eigenlijk helemaal geen wind, dat is wel balen, 0 tot 4 knopen, terwijl we iedere middag bijna van ons schip geblazen werden. Om 12.00 uur gaan we het voor de zoveelste maal proberen, zeilen stellen, motor uit, we dobberen met 2,7 knopen (4km p.u), maar helaas dat wordt nog minder, we gaan met minder dan 1,3 kn vooruit, met deze snelheid hebben we nog 41 dagen te gaan ipv 12. We controleren ons weerprogramma nogmaals, we zouden hier toch echt wind moeten hebben, zo'n 11 knopen en geen 0. We kijken het nog even een uurtje aan en dan zowaar krijgen we een klein beetje wind, het schiet niet echt op,maar in ieder geval klapperen de zeilen nu niet meer, die slaan continue tegen de verstaging door dat de golven de boot zo laten schommelen en we geen snelheid maken. We maken er het beste van, eten heerlijk buiten in het zonnetje een fantastisch bonengoulashcurrygerecht, een lekker drankje toe en een stuk verse ananas, zo gaat het wel lukken. Om beurten slapen we wat extra en nu zijn we er weer helemaal klaar voor. We gaan onze tweede avond in, de avonden zijn nog steeds erg nat, dat is vervelend, alles druipt, maar met onze Noorse pakken aan is het goed te doen. We zijn weer 15 graden verder westelijk, de klok is voor ons weer een uur terug gezet, we lopen nu op dezelfde tijd als Nederland, UTC+1.
Om 18.00 uur woensdag, is onze positie 25 48.81S 013 11.47E . All is well aboard. R&Y
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten