dinsdag 26 januari 2016

(no subject)

Oversteek naar St Helena, dag 2,3 en 4
24,25 en 26 januari 2016
Tja er is niet zoveel veranderd, de wind is nog steeds weg, dus we hebben continue de motor aan en het grootzeil voluit, mocht er eens een zuchtje komen. Overdag meestal zonnig, de zee is gladjes en het water is koud. De wind over water is dus ook echt koud. Dus zitten we dik ingepakt en voor de nachtwacht komen daar dan nog een extra dikke fleece, muts en shawl bij. We wisselen iedere 2-3 uur, de een buiten, de ander in bed.. Net na volle maan nu, dus grotendeels hebben we een lichtje bij, dat is zo plezierig varen. Helaas wordt dit nu iedere dag een uur minder, dan vaar je de eerste uren in het stikdonker. In de vroege ochtend is alles zeiknat van het vocht, we zitten tijdens onze nachtwacht ook buiten en de dauw druppelt in je nek, de kussens zijn doorweekt, maar een uurtje na zonsopgang is het leed weer geleden. Doordat er zo weinig wind is, zijn er nauwelijks golven, de manestralen spiegelen op het water en veroorzaken dansende lichtjes, die op de golven bewegen, heel sprookjesachtig. We zijn nog steeds omgeven door honderden vogels, albatrossen, Jan van Genten, meeuwen, sterntjes en nog veel meer en het is nog steeds feest met de zeeleeuwen. We zien al 2 dagen geen land meer, maar komen toch steeds op hun luie rug dobberende zeeleeuwen tegen. Zo leuk! 's Nachts jagen ze en overdag luieren ze in het zonnetje. Helaas zagen we ook een grote dode zeeleeuw op de golven drijven, maar geen "predator" te zien, je zou toch denken dat die meteen opgegeten zou worden. Maandagochtend eerst de dieseltank aangevuld met 3x 25 liter, die op het voordek staan. Altijd een heel gesleep en gesjouw over de boorden van een schommelend schip. Met een slangetje veroorzaakt Roderick overdruk in de dichtgestopte vulopening, waardoor de diesel begint te hevelen. Dat is een prima systeem, alleen is het altijd zo'n stinkkliederboel. Nu motoren we lustig voort. In Luderitz moeten we diesel kunnen kopen, alleen moet dat wel weer gesjouwd en via de dinghy aan boord gebracht worden. Je moet er wat voor over hebben. Om 14.00 uur doemde er een groot schip aan de horizon, de Queen Elisabeth, 320 m lang, 40 m breed, we zijn elkaar al heel wat keer gepasseerd tijdens onze reis. De nacht van maandag op dinsdag was weer zo'n prachtige maanverlichte nacht, als je dan met je slaperige hoofd naar buiten komt, is het echt van Ohhh, wat mooi! Om 23.00 uur hebben we het gebied van Zuid Afrika verlaten, we varen nu in Namibie. Eigenlijk zouden we Namibie overslaan, op een paar plaatsen na is het verboden aan de kust te komen, daar wordt streng op toegezien. Logisch, want hier zijn de diamantmijnen. Verder is het een gevaarlijke rotskust die ook nog eens niet goed in kaart gebracht is. Nu door de zee gedwongen gaan we toch die kant uit en de verhalen over Luderitz zijn zonder meer positief, het is een Duitse stad, Duitse architectuur ook. We laten ons verrassen, we hopen woensdag, de 27e januari daar aan te komen. Vannacht hebben we nog een grote omweg moeten maken, ik las ergens een waarschuwing over een restricted area, verboden gebied, waar olieboringen zouden zijn, maar we hebben niets gezien. Kan ook zijn, dat het gebied gewoon onverlicht is, dus beter het zekere voor het onzekere genomen. Het is nu dinsdag de 26e januari 2016, wederom een stralend zonnige dag en geen wind. Onze positie om 07.00 LT is 28 29.44S 015 32.28 E. We hebben inmiddels 365 Nm afgelegd. Liefs van Roderick en Yvonne.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten