Hallo allemaal, hier even een update over de te verwachten storm woensdag. Het ziet er minder alarmerend uit, dan aanvankelijk verwacht werd. De weerssystemen zitten hier nogal ingewikkeld in elkaar, dat kan ik niet precies uitleggen. Maar de situatie gisteravond was, dat er van alle kanten alarm waarschuwingen werden afgegeven voor een depressie die zich buiten proportie ontwikkelde, er werd windkracht 51 knopen voorspeld, dat is 10 Beaufort of meer. De baan die hij ging afleggen liep van de Tasmanzee schuin naar boven over het Minerva rif, waar op dit moment zo'n 25 boten naar onderweg zijn of al liggen. Wij waren daar dus ook naar onderweg.Het Minervarif is dus ook weer een ringvormig atoleiland, alleen maar een boven water stekend rif met maar 1 toegang. Onder normale omstandigheden biedt het bescherming tegen de oceaangolven en lig je daar tamelijk beschut, maar als het zo gaat spoken is het levensgevaarlijk. Het moet een van de mooiste duik/ snorkellokaties zijn met onvoorstelbaar mooi koraal. Nou ons besluit was al snel genomen, daar gaan we dus niet naar toe! Maar wat dan... We zijn 10 tot 14 dagen op zee en wat komt er na deze depressie? En de tijd van de cyclonen uit de tropische regionen gaat ook dringen. We hebben 2 uur aan de radio gezeten, allerhande berichten gehoord en daarna zijn we koortsachtig aan het werk gegaan. Wij passeren vandaag het Minervarif en hebben dan nog 3 dagen om wat verder uit de buurt te komen. Maar welke kant gaan we op. Allereerst moet je in de gaten houden, dat hier op het Zuidelijk halfrond de winden in tegengestelde richting waaien. Bij ons in Europa gaat de wind om een lagedrukgebied (een Low) tegen de klok in, hier gaat de wind met de klok mee. Welke kant trekken de Lows op? Wat gebeurt er als deze in de South Pacific Convergance Zone terecht komt. Zoveel vragen. Ook nu hebben we weer voor een beperkte actie radius diesel aan boord, in totaal voor 120 uur, waarvan we er door de windstilte al 60 uur opgebruikt hebben. Zo veel mogelijk proberen we dus te zeilen, maar nu moeten we maken dat we wegkomen en toch ook zorgen dat we voor nood nog diesel hebben, als we problemen met de golven krijgen. We hebben hier geen internet maar kunnen wel beperkte weersinformatie via de SSB Radio opvragen. Terugkeren naar Tonga Tapu, de zuidelijkste eilanden van de Tonga groep is ook makkelijker gezegd dan gedaan. 200 Nmijl moeten we dan terug tegen de heersende wind en stroom in en hoe veilig is het daar te ankeren, als er zo'n geweld overkomt. We hebben uiteindelijk 3 alternatieve routes berekend en daar op diverse punten de weersinformatie opgevraagd. Rechtdoor naar het zuiden is niet haalbaar, we krijgen dan dikke wind en golven tegen en lopen dan het risico om in het hart van de storm verzeild te raken. De Zuidwest route, die we volgden, geeft op woensdag de grootste problemen, een andere mogelijkheid is pal west te gaan varen en dan hopen dat de storm onder ons langs trekt. Dan zijn we al bijna bij New Caledonié en moeten dan terug naar New Zealand zien te komen. Want na de storm komen de enorme golven recht uit het zuiden, waar wij naar toe moeten. Toch kiezen we voor de laatste optie. We verleggen de koers pal west op de 23e breedtegraad South, motor aan en wegwezen. Intussen maken we een plan de campagne hoe verder het schip klaar te maken. We hebben een hele waslijst gemaakt. Het schip is altijd zeeklaar, maar het is natuurlijk anders als je zwaar weer verwacht. We willen het dek helemaal vrij hebben, de extra jerrycans met water, die buiten langs de railing staan, onderdeks, de boom bananen moet je ook niet tijdens het slingeren tegen je hoofd krijgen, alle apparaten van nieuwe batterijen voorzien, de tas met extra warme kleren uitgraven, brood bakken, schema's maken enz. enz. Dan ga ik een uurtje slapen, pak de nachtwacht over, R. even een paar uurtjes slapen, dan mag ik even kort naar bed en om 5.00 zit ik weer buiten en pakt R nog een uurtje. Om 7.15 start het radionet weer en daar willen we beide niets van missen. Om 5.00 sta ik dus deeg te kneden voor de eerste 4 broodjes. Dan volgen we alle radioberichten en die klinken een stuk minder somber. De storm gaat via het Minervarif waarschijnlijk naar Fiji en neemt niet zoveel in kracht toe als gedacht. Tot zover een hele opluchting. We verleggen nu gelijk de koers weer naar Zuid West, anders raken we er alsnog midden in verzeild. We gaan stug door met de voorbereidingen, want dat we flink op ons donder zullen krijgen, kan bijna niet uitblijven. Maar windkracht 8 is een stuk beter te hanteren dan 11. Dus nu eerst maar eens een kopje koffie met een snee warm bananenbrood. Nou het heerlijkste brood wat ik ooit gebakken heb. Half wit, half bruin meel, met rozijnen, kaneel, en uiteraard bananen erin. Smullen geblazen. De zee is nog steeds kalm er is nog steeds geen wind, we motoren stug door tot dat we voorbij het Minervarif zijn en dan proberen we de rest te zeilen. Op naar Opua ( uitgesproken als OpOEa, met de klemtoon op de OE) We moeten toch weer een nieuwe taal leren, want die New Zealanders en Australiërs hebben een uitspraak, niet te verstaan, ook gebruiken ze heel andere woorden. Na Opua (na ongeveer 3 weken)gaan we naar Whangarei ( uitspraak Fungaree) Ach dat houdt het allemaal spannend. Hier ga ik het er weer bij laten, we hebben nog wat meer te doen. Onze positie op zondag 9.00 uur Lokale tijd is 23.03 S 179. 28 W. Vandaag passeren we de 180 graden meridiaan en komen dan weer op het Oostelijk Halfrond. Als je dan de positie in geeft op Google Earth moet je dus opletten dat er E (van East) achter de laatste coördinaten staat. Tot zover, een dikke kus van ons beide. Roderick en Yvonne.
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten