dinsdag 12 april 2016

dag 1 oversteek Cabo Verde Azoren

Oversteek Cabo Verde naar de Azoren, dag 1
Maandag, 11 april 2016 vertrek Mindelo
Het vertrek ging dus knudde en je bent al zo moe die dag, er moet op het laatste moment altijd nog zoveel gebeuren. De maritieme politie had een printer die niet wilde werken en we zaten daar dus een uur te knikkebollen, voordat we ons uitklaringsbewijs hadden, dan nog een half uur bij de immigratie en dan mogen we het eiland verlaten. In alle onrust van de werkzaamheden zijn we (lees ik) nog niet eens naar het strand geweest, dat kan gewoonweg niet. Het is hier vlak bij, dus we lopen er nog even naar toe. Wauw een helderblauwe zee, mooi wit strandje, snik! Wel nog even schelpen gezocht en zand voor de verzameling meegenomen. Roderick heeft het lumineuze idee om de bus terug te pakken, slim, het is niet zover, maar alle beetjes helpen. Dan naar de supermarkt om een lading broodjes, ham, een stuk Hollandse Fricokaas en gehakt te kopen, daar bak ik voor we weggaan nog een grote lading pittige ballen van, die we tijdens onze wacht weg kunnen knabbelen. Roderick loopt vooruit naar de haven, ik maak nog een stop bij de grote groentemarkt. Als Roderick met zijn kaart door het hek wil bij de haven, blijft het hek geblokkeerd. Hij ragt er wat aan, want hij denkt dat het klemt, tenslotte is hij een uur geleden er ook uitgekomen. Er komt een office medewerkster naar buiten, die vraagt of hij van plan is het hek te vernielen. Huh? Zijn kaart werkt niet, want hij moet eerst betalen. Dat schiet Roderick aardig in het verkeerde keelgat, we hebben al 10 dagen vooruit betaald en de laatste 1 of 2 dagen betaal je altijd voor vertrek. Zij heeft gewoon zijn toegangskaart geblokkeerd, omdat hij anders weg vaart zonder te betalen! Zo antwoordt Roderick dus u denkt dat ik een dief ben. Nou heel simpel hij moet nu afrekenen, anders krijgt hij geen toegang tot de steigers. Maak je echt vrienden mee met dit gedrag. We hebben ook nog een deposito op onze kaarten staan, maar dat kunnen we pas om 15.00 uur terugkrijgen, als het kantoor weer open gaat. Dat gaat lekker. We gaan de watertanks afvullen en ook alle lege 5l flessen, die dan ook weer een veilig plaatsje aan boord moeten krijgen, dan de laatste spullen wegstouwen, de dinghy moet nog afgedekt en goed vastgezet, die hadden we gisteren al schoongeschrobt en aan dek gehesen, dan zijn we klaar. Moe! Hee daar staat ook nog een tasje met wat biertjes en een Hollands boek, verrassing van Rob, die is langs geweest, dank je wel, heel attent. Dan weer naar kantoor, we hadden gevraagd om het deposit in euro's terug te krijgen, omdat je niet voor vertrek Kaap Verdische Escudos wil krijgen. Dat was geen probleem. Alle zakjes van andere boten bevatten euro's en dat van Roderick natuurlijk Escudos. Het heeft nog heel wat voeten in de aarde voordat ze bereid is, deze om te wisselen. En ach als Roderick er dan toch is: bij aankomst is ons uitgelegd dat de ligplaats incl electra is en excl water. Okay, waarom staat er dan een bedrag voor electra op de rekening? Ja, zegt de dame, Power is free, electra is dus gratis, maar dit bedrag dan? Ja dat moet u iedere dag betalen! Het zal wel aan ons liggen, we gaan weg, laat de marinero's maar komen. We liggen los, de lijnen zijn zo stijf van het zout, dat je ze bijna kan breken. Hup naar de dieselsteiger. Vandaag is er geen diesel zegt de marinero lachend. Hoezo, we hebben afgesproken voor vanmiddag! Ja, ha ha, maar vandaag niet! Zoals gemeld, Roderick ontplofte, we varen ijzerenhijnig naar de dieselsteiger en leggen aan. Ja kijk, kunnen zij er wat aan doen, het is een machine hoor! Zonder diesel kunnen we niet vertrekken. Zijn er al monteurs gebeld, vraagt Roderick. Ja, weten zij veel, dan moet je bij Enacol, de dieselmaatschappij zijn. Jij bent toch van Enacol! Nee hoor zegt de jongen. Roderick pakt hem bij zijn shirtje, waar keurig Enacol opgedrukt staat. Wat staat hier dan? We komen hier niet verder mee, shit, shit, shit. Maar dan hebben we toch nog geluk, daar komen twee mecaniciens van Enacol aan, die maken de pomp zodanig, dat we kunnen tanken. He he. Bekaf zijn we, om 16.30 uur gooien we los, dan als de wiedeweerga naar het Canal de Sao Vincente, want we moeten voordat de stroom kentert daar door heen zijn, anders krijgen we hetzelfde probleem als op de heenweg. In het kanaal staat een gigastroming met brekers achterop komend. Als we nu maar op tijd er door zijn! Nou daar hoefden we niet bang voor te zijn, we gaan zo hard. 6,8 knopen alleen op de gereefde genua. Om 19.00 uur zijn we net voor donker ten zuiden van het eiland Sao Antao. Gelukt. Het is alleen jammer, dat we nu direct de donkere nacht in gaan, niet even lekker in kunnen draaien. Er staat wel een sikkeltje maan, maar binnen 10 minuten is het zo dichtbewolkt, dat we geen hand voor ogen kunnen zien. Het is niet anders. Er is een enorme onrust in het water, het is opkomend hoog water, dat tegen de windgolven in loopt, dat geeft botsende golven. We moeten dus even wennen, we gaan behoorlijk hard, het wachtsysteem gaat in en daar zit je dan in je eentje buiten. Maar eerlijk is eerlijk, het gaat prima, beetje ruig dat wel, maar we schieten lekker op en dat blijft zo. Dinsdag om 12.00 uur hebben we er notabene al 101 Nm opzitten, na 19 uren varen op zeil. Dat geeft de burger moed. Onze positie is om 12.00 uur LT (UTC -1) 17 49.03N 026 17.32W.

----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten