Vervolg donderdag 18 juni 2015 dag 3
Daar zitten we dan in de avondzon, kopje koffie erbij, heel rustig zeilend, we hebben stroom mee, heel relaxed.10 minuten na zonsondergang is het donker en begint de lange nacht van 12 uur. De zee wordt steeds kalmer, de stroom neemt toe, windje precies goed, we vliegen over het water. Een vrachtschip probeert ons al uren in te halen, maar steeds als hij eindelijk langszij is, komt er een extra beetje wind en schieten we er weer vandoor. Grappig. Een sterrenhemel boven ons mmet miljoenen sterren, het was een nachtje superzeilen. Maar moe ben je evengoed, je zit om beurten 3 uur lang te turen in het duister en te proberen te ontrafelen wat de lichtjes zijn die je ziet. Welke kant gaat het schip op, heeft hij voorrang, kunnen we uitwijken, want we zitten midden tussen de eilanden en de rotsen en vissers blijven een crime.
Vrijdga, 19 juni 2015, dag 4
Het gaat de hele nacht lekker door, pas om 6.00 moet de motor erbij aan. Maar dan mogen we ook direct weer aan het werk, we zouden eens lui worden. De Selat Bangka bevindt zich tussen de eilanden Sumatera (Sumatra dus) en Bangka in de Java zee. Zoals iedere zeestraat staat er een enorme stroming, die door de getijdeverschillen nog toeneemt. Dus met opkomend water hebben wij er voordeel van, op dit moment althans, maar bij afgaand water enorm nadeel. Zo ook vandaag, de hele dag staat de motor aan, stroom tegen, wind tegen en golven op de neus. We gaan met 6,8 knopen door het water en komen er amper 2 vooruit. Wordt een lang traject. We moeten exact binnen de route blijven, er zijn hier veel zandbanken, ondieptes, draaikolken, stroomversnellingen en overal eilandjes, die wel of niet onder water met elkaar verbonden zijn. De vaarweg gaat slinger slanger, dus fok uitzetten, inrollen, naar de andere kant, grootzeil minderen, grootzeil weer vol, de hele tijd door. Om 12.00 uur was ons etmaal totaal 116 Nm en voornamelijk onder zeil. dat maakt het totaal 314 Nmijl. Onze positie om deze tijd was 02.05.10 S 105.06.59n.
We besluiten naar de kant te varen om een uurtje te ankeren, we schieten geen fluit op, de motor staat te ronken, de golven, de stroom en de wind zitten zo tegen. Het duurt nog bijna 2 uur voordat we ons anker kunnen laten zakken. Het laatste stuk stikt van de ondieptes, er staan boeien op de kaart, maar niet in het echt, het stroomt als een gek, dus we gaan letterlijk stapvoets. We durven niet te dicht naar de wal, dus eigenlijk liggen we weer zo'n beetje op open zee, maar als het anker eenmaal gezet is valt het alleszins mee. Gelukkig, want Roderick moet de dieseltank aanvullen met de diesel die in zware 25 liter jerrycans op het voordek staat. Gaat gelukkig allemaal prima. Ik ga meteen eten bereiden, nu we even stil liggen, op een hotstende boot is dat geen pretje. Het wordt een verrukkellijk prutje van gebakken ham, ui, champignons en kerrie. Vervolgens ga ik de meloen van 6 kilo slachten, die komt in een aantal dozen hapklare brokken in de koelkast. Klaar voor gebruik, heerlijk tijdens de wacht, eigenlijk altijd heerlijk. Dan nog gauw een thermoskan koffie maken en dan kunnen we weer ankerop. De stroom moet nu gaan meelopen. Nou dit keer hebben we pech, steile hoge golven op de neus, we maken klappen van heb ik jou daar. Evenzo goed hebben we het nog steeds naar onze zin. We zijn graag op zee, net samen Happy Hour gehouden met 1 gedeeld biertje. Voor de hele trip hebben we er 6 bij ons om even slechte gedachten van jullie voor te zijn.
Om 18.00 uur is onze positie 02.13.42 S 105.19.42 E. Vannacht gaan we weer door, we willen zo snel mogelijk door de eilanden heen zijn.
Liefs van Roderick en Yvonne
----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten